danestanihayemofid

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید عصب کشی مجدد کنیم؟

سوال بسیاری از مراجعین ما این است که چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید عصب کشی مجدد کنم؟

پاسخ: گاهی عصب کشی اولیه ناقص بوده و ما این را در عکس عصب کشی دندان میبینیم. گاهی عصب کشی عالی بوده اما به عللی دندان عفونی شده، که درمان عفونت دندان عصب کشی شده، همین عصب کشی مجدد و گاهی همراه با جراحی پری اپیکال است. پوسیدگی ثانویه نیز که زیر پر کردگی دندان عصب کشی شده بوجود آمده است و تصمیم داریم بر فرض آن دندان را روکش کنیم، از موارد نیاز به عصب کشی مجدد میباشد. چرا که میکروبهای موجود در پوسیدگی ممکن است از طریق کانال ریشه به انتهای ریشه دندان برسد و منجر به عفونت ریشه دندان عصب کشی شده بشود.

یکی از سوالات رایج بیماران ما این است که عصب کشی دندان 6 با عصب کشی دندان جلو ویا عصب کشی دندان عقل چه فرقی دارد؟ پاسخ این که؛ در مجموع کلیت درمان عصب کشی یکی است. اما جایگاه قرار گرفتن دندان، محل پوسیدگی و شرایط آناتومیک دهان و دندانهای بیمار، تعیین کننده میزان دسترسی دندانپزشک به دندان مورد نظر است. از طرفی ملتهب بودن یا عفونی بودن دندان نیز میتواند روند درمان را عوض کند.

مراحل عصب کشی دندان

۱. برداشتن پوسیدگی ها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان

۲. تعیین طول ریشه ( به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی )

۳.پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری، شستشوی کانالهای دندان حین این کار بسیار واجب است.

۴. خشک کردن کانال و مطمین شدن از طول ریشه.

۵. پر کردن کانالهای ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا

چگونه عصب کشی دندان ها را نجات میدهد؟

عصب کشی زمانی انجام میشود که داخل دندان دچار التهاب و عفونت شده است. التهاب یا عفونت به دلایل مختلف بروز میکند از جمله پوسیدگی عمیق دندان، درمانهای دندانپزشکی مکرر، شکستن روکش دندان و ترک خوردن یا لب پر شدن دندان

به علاوه وارد آمدن ضربه به دندان ممکن است هیچ ترک یا شکستگی قابل مشاهده ای در دندان ایجاد نکند اما به پالپ دندان صدمه بزند. التهاب یا عفونت پالپ دندان در صورتی که درمان نشود باعث ایجاد درد یا آبسه میشود.

در عصب کشی پالپ عفونی برداشته میشود و داخل دندان به طور کامل تمیز و ضد عفونی میگردد. سپس فضای خالی با مواد لاستیکی مانندی به نام گوتاپرچا (gutta-percha) مهر و موم میگردد. سپس دندان با مواد پر کننده دندان یا روکش ترمیم میشود. پس از ترمیم دندان همانند دندانهای دیگر قابل استفاده خواهد بود.

عصب کشی در چند جلسه صورت می گیرد؟
بستگی به شرایط بیمار دارد. همچنین بستگی به نوع دندان دارد. ممکن است یک درمان روت کانال تنها در یک جلسه انجام شود. در مواردی ممکن است جلسات بیشتر هم باشد.
در مواردی احتمال دارد درمان ریشه تنها در یک جلسه صورت بگیرد اما ترمیم دندان های مجاور نیز به دلیل پوسیدگی ضروری باشد.
عصب کشی دندان در مواردی سخت تر از حالت معمولی است. تعداد کانال های مخفی می تواند فرایند درمان را پیچیده تر کند. پیدا کردن کانال ریشه و پاکسازی دقیق آن نیازمند تجربه و علم دندانپزشک و متخصص اندودنتیست است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۱۴
sepideh mohammadi

عواملی که در تعیین مدت زمان ارتودنسی تاثیر مستقیم می گذارد:

  •  سن
  •  شدت اختلالات فکی ودندانی ( مال اکلوژن )
  •  بهداشت مناسب دهان و دندان
  •  پیگیری برنامه درمانی از سوی بیمار
  •  سلامت دندان ها
  •  انتظارات شخصی
  •  نوع درمان ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت یا متحرک )

مدت زمان و طول درمان ارتودنسی:

اغلب بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید ارتودنسی را در دهان خود جهت درمان نهایی داشته باشند. به طور میانگین، ارتودنسی حدود 24 ماه برای تکمیل درمان زمان لازم دارد. بعضی از بیماران به زمانی کمتر از 12 ماه نیاز دارند، اما  بیمارانی هم وجود دارند که طول درمان آنها به 3 سال هم می‌رسد تا دندان‌های آنها در جایگاه صحیح خود قرار بگیرند.
ارتودنسی برای همه‌ی مشکلات دندانی مناسب نیست و موقعیت فک و دندان هر بیمار منحصر به فرد است. بنابریان نمی‌توان زمان دقیقی برای طول درمان مشخص کرد.

چه زمانی برای ارتودنسی باید بعضی دندان ها کشیده شود؟

جواب این سوال بسیار به شرایط بستگی داره.

اما مهمتر از همه باید اینو بدونید که این "آخرین" انتخاب برای مرتب کردن دندانها و جبران کمبود فضاست.

بعضی اوقات انقدر فک کوچیکه که نمیشه دندان ها رو با همون اندازه کنار هم مرتب کرد یا اینکه برای عقب بردن فک بالا یا پایین جایی وجود نداره.

تو اینجور مواقع ممکنه نیاز به کشیدن دندان های دایٔمی داشته باشیم حتی اگر سالم باشند که تشخیص این موضوع کاملا با دندانپزشکتونه.

البته هر طرح درمانی متفاوته و هر فردی فکش متفاوته و همیشه این اتفاق نمیافته ولی در بعضی مواقع که هیچ راه دیگه ای برامون نمونده مجبور به کشیدن میشیم.

آیا ارتودنسی محدودیت سنی دارد؟

بزرگسالان هم می توانند از مزایای درمان ارتودنسی بهره مند شوند و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند. درمان ارتودنسی محدودیت سن ندارد و در هر سنی در صورت سلامت دندانها و بافتهای نگهدارنده امکان پذیر است.
درمان بهم ریختگی و مرتب کردن دندانها در سن بالاتر امکان پذیر است و فقط به علت تغییرات استخوانی مدت درمان از کودکان کمی طولانی تراست.

رژیم غذایی ارتودنسی دندان

رژیم غذایی مناسب و همکاری بیمار در موفقیت درمان ارتودنسی نقشی انکار ناپذیر ایفا می کند، بنابراین در ادامه نکاتی را عنوان میکنیم که رعایت آنها از آسیب دندان ها و براکت ارتودنسی جلوگیری میکند:

لازم است که در هنگام خوردن مواد غذایی سفت و سخت، مراقب براکت ارتودنسی و دندان های خود باشید و از گاز زدن اینگونه مواد غذایی خودداری نمایید تا براکت شما نشکند!

از جمله این مواد غذایی میتوان به ته دیگ، انواع آجیل و تنقلات، گوشت های دارای استخوان، پیتزا، میوه هایی نظیر سیب، انواع میوه های هسته دار و هویج و خیار و پاپ کورن و مواردی از این دست اشاره نمود.

در صورتیکه نمی توانید قید مصرف این خوراکی ها را بزنید لازم است حتما آنها را به تکه های بسیار کوچک تقسیم (خرد) کنید تا روند درمان شما دچار مشکل نشود.

درمان ارتودنسی دقیقا چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

    ازدحام یا شلوغی دندان‌ها
    فاصله بین دندان‌ها
    اوربایت یا جلوزدگی فک بالا
    آندربایت یا جلوزدگی فک پایین
    اورجت
    اپن بایت
    کراس بایت
    دندان نهفته
پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۲۰
sepideh mohammadi