danestanihayemofid

راههای پیشگیری از شل شدن لمینت دندان

شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۴۳ ب.ظ

راههای پیشگیری از شل شدن لمینت دندان
•    قبل از لمینت از متخصص بخواهید تمام پوسیدگی‌ها و ایرادات دندان‌هایتان را به درستی چک کرده و ترمیم نماید.
•    بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. تمیز کردن پشت دندان‌ها و روی زبان نیز برای افراد سیگاری ضروری است. زیرا در صورت تماس مداوم نیکوتین با دندان‌ها احتمال تجمع پلاکت‌ها در اطراف لمینت بالا میرد. این جرم‌ها یکی از علل رایج کاهش پیوند بین روکش و دندان است.
•     با صرف هزینه معقول و بکار بردن مواد اولیه و چسب با کیفیت، دوام لمینت خود را برای زمان بیشتری تضمین کنید. در صورت رعایت تمام نکات و استفاده از مواد مرغوب، روکش‌های لمینت 8 تا 10 سال عمر مفید دارند.
•    قبل از انتخاب دندان‌پزشک حتماً درباره سوابق و رزومه او به‌خوبی تحقیق کنید. بسیاری از متخصصان در زمان تراش و فرم دهی لایه‌های لمینت به اندازه کافی ظرافت و دقت به خرج نمی‌دهند.
•    قبل از اینکه تصمیم بگیرید از لمینت برای اصلاح فرم دندان‌های خود استفاده کنید، عادات رفتاری نامناسب را ترک کرده و رفتار سالم را در خود پرورش دهید.
•    مواظب هر گونه ضربه ناگهانی به صورتتان باشید.
•    در بازه‌های زمانی منظم برای چکاب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

درست است که برای استفاده از روش لمینت، محدودیت چندانی وجود ندارد اما با این حال نیز در برخی از موارد، روش لمینت برای بعضی از افراد، جوابگو نیست و باید روش‌های دیگری را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند.

در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

    دندان‌های پوسیده: برای لمینت کردن دندان، باید سطح دندان تراشیده شود. دندان‌هایی که دارای پوسیدگی وسیعی هستند، از استحکام لازم برای نگهداری پرسلن ونیر برخوردار نیستند. درواقع با تراشیدن دندان‌های پوسیده، به دلیل عدم وجود بافت سالم در سطح دندان، پس از مدتی دچار شکستگی‌های وسیع و گسترده می‌شوند.
    بیماری لثه فعال: اگر شخصی بیماری لثه فعال دارد، ابتدا باید نسبت به درمان آن اقدام کند و سپس اصلاح طرح لبخند با لمینت را انجام دهد؛ در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد.
    عدم وجود مینای کافی روی دندان: همانطور که گفته شد، برای انجام لمینت، قسمتی از مینای دندان تراش می‌خورد؛ بنابراین اگر دندان‌های فرد دارای مینای کافی نباشند به هیچ عنوان کاندای مناسبی برای لمینت دندان نیستند.
    افرادی که دندان قروچه می‌کنند: از جمله عادات آسیب‌زا که هم صدمات جدی به دندان‌های طبیعی وارد می‌کند و هم پرسنل ونیر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دندان قروچه است. دندان قروچه همانطور که باعث سایش سطح دندان می‌شود و به مرور دندان را دچار ساییدگی می‌کند، در طولانی مدت سبب شکستن و یا ایجاد ترک در سطح روکش می‌شود.

درست است که لمینت‌ها مقاومت بالایی در برابر لکه دارند اما فشار و ضربه، دشمن اصلی ونیر است و باعث شکستن و ترک خوردن آن می‌شود.

نکته: اگر قصد اصلاح طرح لبخند با لمینت را دارید، حتما توجه داشته باشید که به دندانپزشک ماهر و با‌تجربه‌ای مراجعه کنید چرا که نصب لمینت‌ها علاوه بر دانش، نیازمند مهارت و تجربه بسیاری است؛ و اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود پس از مدت زمان کوتاهی، پرسنل ونیر از روی دندان جدا می‌شود یا مشکلاتی مانند شکستگی، ترک و... آن را تهدید می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۱۶
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی