danestanihayemofid

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند
در سال‌های اخیر اصلاح طرح لبخند اهمیت بسیاری پیدا کرد به طوری‌که داشتن دندان‌ها و لبخندی زیبا به یکی از باید‌های افراد تبدیل شده است.
کامپوزیت دندان یکی از روش‌های بسیار کابردی برای ترمیم و اصلاح طرح لبخند است که در طیف رنگی و میزان مقاومت متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ کامپوزیت چند سالی است با مزایای بسیارش، توانسته طرفداران زیادی پیدا کند؛ روز به روز نیز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود چرا‌که با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش‌ها و تکنیک‌های متعدد، کامپوزیت به گونه‌ای تولید و نصب می‌شود که دیگر تفاوت چندانی با دندان‌های طبیعی ندارد.
از جمله مهم‌ترین مزایای کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-    نصب سریع
-    ارزان بودن این روش نسبت به روش‌هایی مانند لمینت دندان
-    نتراشیدن دندان برای اصلاح طرح لبخند

از کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟
همانطور که گفته شد کامپوزیت دندان یک روش پرطرفدار برای اصلاح طرح لبخند است و استفاده از این ونیر و روش ترمیمی-زیبایی محدودیت چندانی برای افراد ندارد؛ در ادامه رایج‌ترین موارد استفاده از کامپوزیت دندان را نام می‌بریم:
-    برای دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شده‌اند
-    از بین بردن فاصله بین دندان‌ها
-    ترمیم پوسیدگی دندان‌ها و ترمیم دندان‌های شکسته، ترک خورده و لب‌پر شده
-    پوشاندن لکه‌های دندان

برداشتن کامپوزیت دندان چه زمانی ضروری است؟
علاوه‌بر این‌که گاهی فرد به دلیل تغییر تصمیم در روش اصلاح طرح لبخند، نسبت به برداشتن کامپوزیت اقدام می‌کند؛ اما گاهی اوقات نیز دلیل برداشتن کامپوزیت، با شکست مواجه شدن روش درمان است که در چنین مواقعی فرد ملزم به برداشتن کامپوزیت می‌باشد.
در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
-    ایجاد تغییر در ساختار، رنگ و شکل کامپوزیت
-    جویدن و یا گاز زدن مواد غذایی سفت و اجسام
-    وارد شدن ضربه به کامپوزیت
-    شکستگی و لب‌پر شدگی کامپوزیت
-    تحلیل لثه و دندان

آیا می شود کامپوزیت دندان را برداشت؟
همه دوست دارند که بهترین و طبیعی‌ترین روش را برای اصلاح طرح لبخند انتخاب کنند تا پس از انجام اصلاح طرح لبخند، منظره‌ای مصنوعی و غیر‌طبیعی روی دندان‌هایشان ظاهر نشود؛ به همین دلیل نیز افراد می‌خواهند با آزمون و خطا و محک زدن روش‌های متعدد، مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۰۴
sepideh mohammadi

تاثیر رنگ پوست در رنگ کامپوزیت ونیر
درست است که تکنیک لیرینگ در کامپوزیت دندان سبب طبیعی به نظر رسیدن آن شده است اما اگر در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان دقت نکنید، نتیجه دلخواه را کسب نخواهید کرد و همین امر سبب نارضایتی شما خواهد شد.
در بالا اشاره کردیم که رنگ کامپوزیت دندان با توجه به رنگ طبیعی دندان‎های فرد انتخاب می‌شود؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که علاوه بر رنگ دندان، عوامل دیگری نیز در انتخاب مناسب‌ترین رنگ برای کامپوزیت موثر هستند؛ که پس از رنگ دندان فرد، مهم‌ترین آن رنگ پوست فرد به شمار می‌رود.

عدم توجه به رنگ پوست، باعث می‌شود درجه رنگی را انتخاب کنید که تناسبی بین رنگ پوست صورت شما با کامپوزیت وجود نداشته باشد و همین امر سبب ایجاد ناهماهنگی زیادی در صورت شما خواهد شد.
اگر پوست تیره‌ای دارید باید در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید چرا که انتخاب یک یا دو درجه رنگی روشن‌تر، سبب ایجاد تفاوت بسیار آشکار و زننده‌ای بین کامپوزیت و رنگ دندان طبیعی شما خواهد شد.
پس هر چه رنگ پوست تیره‌تر باشد، سایه‌ها و درجه‌های رنگی طبیعی انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.
اما اگر رنگ پوستتان روشن است با خیال راحت می‌توانید از کامپوزیت‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که درست است افراد با رنگ پوست روشن، آزادی انتخاب بیشتری در درجه رنگی خواهند داشت اما باز هم باید رنگ کامپوزیت را روی پوست خود بررسی کنید و با توجه به آن تصمیم‌گیری کنید.
نکته بسیار مهم دیگری که باید در حین انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به آن توجه کنید، مربوط به شفافیت کامپوزیت دندان  می‌باشد.
شاید برایتان سوال باشد که منظور از شفافیت کامپوزیت چیست؟
میزان عبور نور از کامپوزیت را شفافیت کامپوزیت می‌گویند؛ درواقع خروجی کار با استفاده از کامپوزیت‌هایی بسیار طبیعی و مشابه با دندان‌های طبیعی خواهد بود که در آن‌ها نور می‌تواند به عمق بیشتری نفوذ پیدا کند.

برخی عوامل تشدیدکننده تغییر رنگ کامپوزیت

باید در نظر گرفت که خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان، در محیط دهان تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری نیز قرار می گیرد. برخی از این عوامل شامل تغییرات شیمیایی موجود در ماتریکس رزینی و نیز ساختار و ترکیب ماتریکس، اشعه ماراء بنفش ، میزان سطح مشترک فیلر (سطح مشترک فیلر در ماده کامپوزیت از ضعیف ترین نقاط می باشد  که به جذب آب حساسیت بالایی دارد که جذب آب در سطح مشترک فیلر می تواند به ایجاد ترکه ای ریز و ایجاد شکاف بین فیلر-ماتریکس شود که مسیری برای نفوذ رنگ ها به کامپوزیت می باشد و … همچنین عوامل خارجی مثل نوع رژیم غذایی مورد استفاده ، مصرف بیش از حد نوشیدنی های رنگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می تواند سبب تغییر رنگ شود.

اگر رنگ پوست شما تیره است باید از سایه‌ها و درجه‌های طبیعی‌تر رنگ استفاده کنید. هرچه کنتراست ایجاد شده بیش تر باشد دندان ها درخشان تر دیده می شوند بنابراین سعی کنید سایه های رنگی طبیعی تر انتخاب کنید نه رنگ های درخشان.

اگر رنگ پوست شما روشن است، بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان رنگ های سفید روشن است زیرا در این افراد بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها کنتراست زیادی ایجاد نمی‌شود. بهترین رنگ برای این افراد رنگ B2 است.

به سفیدی رنگ چشم خود دقت کنید. اگر رنگی که انتخاب می کنید از سفیدی چشم شما سفیدتر باشد، دندان‌هایتان یک حالت غیرطبیعی پیدا می‌کند و کامپوزیت ونیر شما طبیعی به نظر نمی رسد. سفیدی چشم، نزدیک‌ ترین و دقیق‌ترین منبع برای تشخیص رنگ دندان‌هااست.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۰۱
sepideh mohammadi