danestanihayemofid

چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید عصب کشی مجدد کنیم؟

سوال بسیاری از مراجعین ما این است که چرا دندانی که قبلا عصب کشی شده را باید عصب کشی مجدد کنم؟

پاسخ: گاهی عصب کشی اولیه ناقص بوده و ما این را در عکس عصب کشی دندان میبینیم. گاهی عصب کشی عالی بوده اما به عللی دندان عفونی شده، که درمان عفونت دندان عصب کشی شده، همین عصب کشی مجدد و گاهی همراه با جراحی پری اپیکال است. پوسیدگی ثانویه نیز که زیر پر کردگی دندان عصب کشی شده بوجود آمده است و تصمیم داریم بر فرض آن دندان را روکش کنیم، از موارد نیاز به عصب کشی مجدد میباشد. چرا که میکروبهای موجود در پوسیدگی ممکن است از طریق کانال ریشه به انتهای ریشه دندان برسد و منجر به عفونت ریشه دندان عصب کشی شده بشود.

یکی از سوالات رایج بیماران ما این است که عصب کشی دندان 6 با عصب کشی دندان جلو ویا عصب کشی دندان عقل چه فرقی دارد؟ پاسخ این که؛ در مجموع کلیت درمان عصب کشی یکی است. اما جایگاه قرار گرفتن دندان، محل پوسیدگی و شرایط آناتومیک دهان و دندانهای بیمار، تعیین کننده میزان دسترسی دندانپزشک به دندان مورد نظر است. از طرفی ملتهب بودن یا عفونی بودن دندان نیز میتواند روند درمان را عوض کند.

مراحل عصب کشی دندان

۱. برداشتن پوسیدگی ها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان

۲. تعیین طول ریشه ( به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی )

۳.پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری، شستشوی کانالهای دندان حین این کار بسیار واجب است.

۴. خشک کردن کانال و مطمین شدن از طول ریشه.

۵. پر کردن کانالهای ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا

چگونه عصب کشی دندان ها را نجات میدهد؟

عصب کشی زمانی انجام میشود که داخل دندان دچار التهاب و عفونت شده است. التهاب یا عفونت به دلایل مختلف بروز میکند از جمله پوسیدگی عمیق دندان، درمانهای دندانپزشکی مکرر، شکستن روکش دندان و ترک خوردن یا لب پر شدن دندان

به علاوه وارد آمدن ضربه به دندان ممکن است هیچ ترک یا شکستگی قابل مشاهده ای در دندان ایجاد نکند اما به پالپ دندان صدمه بزند. التهاب یا عفونت پالپ دندان در صورتی که درمان نشود باعث ایجاد درد یا آبسه میشود.

در عصب کشی پالپ عفونی برداشته میشود و داخل دندان به طور کامل تمیز و ضد عفونی میگردد. سپس فضای خالی با مواد لاستیکی مانندی به نام گوتاپرچا (gutta-percha) مهر و موم میگردد. سپس دندان با مواد پر کننده دندان یا روکش ترمیم میشود. پس از ترمیم دندان همانند دندانهای دیگر قابل استفاده خواهد بود.

عصب کشی در چند جلسه صورت می گیرد؟
بستگی به شرایط بیمار دارد. همچنین بستگی به نوع دندان دارد. ممکن است یک درمان روت کانال تنها در یک جلسه انجام شود. در مواردی ممکن است جلسات بیشتر هم باشد.
در مواردی احتمال دارد درمان ریشه تنها در یک جلسه صورت بگیرد اما ترمیم دندان های مجاور نیز به دلیل پوسیدگی ضروری باشد.
عصب کشی دندان در مواردی سخت تر از حالت معمولی است. تعداد کانال های مخفی می تواند فرایند درمان را پیچیده تر کند. پیدا کردن کانال ریشه و پاکسازی دقیق آن نیازمند تجربه و علم دندانپزشک و متخصص اندودنتیست است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۱۳
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی