danestanihayemofid

التهاب بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟
همانطور که در بالا اشاره شد اگر چند روز از انجام کامپوزیت دندان‌هایتان گذشت اما همچنان لثه‌هایتان دچار التهاب، درد، خون‌ریزی و گاهی بوی بد دهان شد، حتما باید به صورت جدی، این موضوع را بررسی کنید و به دنبال راه درمان و چاره باشید.
در ادامه به سوال مهم "التهاب بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟" پاسخ خواهیم داد تا با آشنایی با دلایل آن، نسبت به رفع و درمان التهاب لثه خود اقدام کنید.

-    آبسه: آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی دندان به عصب رسیده باشد؛ که در چنین حالتی لثه متورم می‌شود. درواقع آبسه بیانگر تلاش بدن برای دفع عفونت است.
-    پلاک و پوسیدگی: از دیگر عوامل موثر که همواره رد پای پر‌رنگی در بروز التهاب‌های لثه دارد، ایجاد پلاک‌های میکروبی است. لایه‌ای که توسط پلاک‌های میکروبی ایجاد می‌شود را می‌توان در قسمت‌هایی مانند قسمت اتصال لثه به دندان مشاهده کرد؛ معمولا لایه ایجاد شده به رنگ زرد یا سفید در می‌آید.
لازم به ذکر است که تنها عوارض ایجاد پلاک، التهاب لثه نیست بلکه به مرور زمان سبب پوسیدگی دندان نیز می‌شود.
اگر دندان و لثه شما دچار پلاک کلسیفیه شده است، تنها راه از بین بردن آن مراجعه به دندانپزشک است.
-    هورمون‌ها: سطح هورمون‌های خون نیز در ایجاد التهاب لثه بسیار موثر هستند؛ که البته چنین عوارضی محدود به دوران بارداری بانوان است و پس از طی دوره‌ای مشخص، از بین خواهد رفت.
-    دارو‌ها: گاهی در حین بروز عارضه‌های دهان و دندان، می‌توان رد پای برخی از دارو‌ها را مشاهده کرد؛ که باید توسط دندانپزشک نسبت به مدیریت چنین شرایطی اقدام کرد. به عنوان مثال در فردی که فشار خون بالا دارد و دارو مصرف می‌کند، فیبروز لثه بیش از حد معمول رشد می‌کند؛ که این خود عامل التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان است. لازم به ذکر است که دندان‌های تحتانی این افراد بیشتر در معرض چنین مشکلاتی قرار می‌گیرد.
-    کمبود ویتامین‌های ضروری: کمبود ویتامین‌های ضروری بدن همواره بدن را با دردسر‌های بزرگی مواجه کرده است. بنابراین باید بدانید که اگر بدن شما فقر ویتامین‌های B12، روی، آهن و فولیک اسید را دارد، باید انتظار التهاب لثه بعد از انجام کامپوزیت را داشته باشید.
-    رشد دندان: اگر دندان‌های عقلتان در حال خارج شدن از لثه هستند پس امری طبیعی است که با علائمی نظیر التهاب لثه مواجه شوید.

جرم گیری درمان التهاب بعد از کامپوزیت دندان
جرم‌گیری دندان زمانی انجام می‌شود که لایه‌ای از پلاک‌ها روی دندان ایجاد شده است و اصطلاحا دندان دچار جرم شده است؛ پوسیدگی هایی در سطح دندان‌ایجاد شده که با مسواک قابل رفع نیست.
همچنین زمانی که التهاب لثه آنقدر پیشرفت کند که علاوه بر بافت هدف، به سایر بافت‌ها و قسمت‌های لثه دور ریشه‌ای سرایت پیدا کرده باشد، جرم‌گیری بهترین گزینه برای درمان است.
جرم‌گیری دندان توسط اولتراسوند که دارای اسپری آب شدید است انجام می‌شود و به این صورت سطح دندان از شر پالاک‌ها و لایه‌های جرم خلاص می‌شود.
لازم به ذکر است که اگر التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان، با جرم‌گیری نیز قابل درمان نبود، دندانپزشک سایر روش‌های درمانی مانند جراحی را به کار می‌گیرد.

ویژگی‌های کامپوزیت دندان

* کامپوزیت‌های جدید ماندگاری بالا و نیز ترمیم‌هایی با زیبایی بیشتر را ممکن ساخته اند. امروزه رزین های کامپوزیت دندان انقباض کمتر، پالیش پذیری بهتر، ماندگاری، قدرت باند و نیز زیبایی بیشتری دارند.

* از طرفی کامپوزیت‌ها معایبی مانند تغییر رنگ، سایش و… دارند که هرکدام از این عوامل می‌توانند سبب تعویض ترمیم‌های انجام شده با کامپوزیت دندان شوند.

* عوامل داخلی و خارجی متعددی می‌توانند سبب تغییرات رنگ در ترمیم‌های کامپوزیتی شوند. عوامل داخلی می‌توانند سبب ایجاد تغییراتی در خود ماده رزینی مانند تغییر ماتریکس رزینی و تغییر در سطح مشترک ماتریکس و فیلر شوند. همچنین از جمله عوامل خارجی که سبب تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان می‌شوند می‌توان به استعمال سیگار، رژیم غذایی بهداشت ضعیف دهان و دندان و نیز جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی اشاره کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۰۷
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی