danestanihayemofid

۴ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

مراقبت های بعد از درمان ریشه:

برای چند روز پس از اتمام درمان (میانگین ۱۰ روز) ممکن است سطح روی دندان کوتاه یا بلند به نظر برسد. بطوریکه ایجاد درد نماید. این دردها در روزهای اولیه ( ۲ تا ۳ روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود، ضرباندار و حساسیت دندان خود را نشان می دهد. پس از این مدت به تدریج کمتر شده و در نهایت کاملا از بین می رود.

تا قبل از رفع بی حسی، به خصوص در فک پایین، ممکن است موقع غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید. منتظر رفع بی حسی شوید و از غذاهای نرم شروع کنید. اگر در باز شدن فک مشکل دارید، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از درمان ریشه منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.

• تا یک ساعت پس از انجام کار غذا میل نشود.

• تا زمان پر شدن تاج و قرار گرفتن روکش، ترجیحابا سمت عصب کشی شده غذای میل نشود!

• آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندانپزشک کامل و سر ساعت استفاده شود.

. • به علت شکننده بودن دندان عصب کشی شده، احتمال نیاز به روکش زیاد می باشد، لذا قـبل از روکـش با احـتیاط از دندان استفاده شـود.

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.

علائم نیاز دندان به عصب کشی چیست؟

    درد
    حساسیت دندان به گرما یا سرما
    حساسیت به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی
    تغییر در رنگ دندان
    تورم
    حساسیت در گره‌های لنفاوی،لثه و استخوان‌های اطراف دندان
با این تفاسیر گاهی اوقات این عفونت هیچ علائمی در ظاهر از خود نشان نمیدهد ولی دندان نیازمنده درمان ریشه  یا  عصب کشی است.
اگر التهاب یا عفونت پالپ و ریشه دندان بدون درمان باقی بماند یعنی عصب کشی نشود، می تواند باعث درد شدید یا منجر به آبسه شود.
عوامل دیگر موثر در قیمت عصب کشی دندان

عواملی چون نیاز به استفاده از روکش تاثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده عصب کشی دندان دارد. روکش قیمت زیادی دارد ولی بدون آن مقاومت دندان عصب کشی شده پایین خواهد بود. تخصص دندانپزشک، محل قرار گیری کلینیک و یا مطبی که برای عصب کشی به آن مراجعه می کنید از دیگر عواملی است که در قیمت تمام شده عصب کشی دندان تاثیر گذار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۰ ، ۱۵:۱۸
sepideh mohammadi

مدت زمان و نحوه انجام کامپوزیت ونیر:

مدت زمان کوتاه درمان ( تنها در یک جلسه )، امکان ترمیم در صورت شکستن و ترک خوردن ونیر کامپوزیت و هزینه پایین آن باعث شده این روش بسیار کاربردی و محبوب تبدیل شود.

جهت انجام نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دندانپزشکی نیست و تماما در مطب دندانپزشکی توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام می گیرد.

این روش وابستگی زیادی به هنر و تجربه دندانپزشک دارد، در حقیقت نحوه انجام به این صورت است که دندانپزشک یک لایه نازک از مواد کامپوزیتی را بر روی سطح بیرونی دندان قرار می دهد سپس با نور مخصوص ( دستگاه لایت کیور ) باعث سخت و سفت شدن مواد کامپوزیتی می شود، سپس به آن شکل و فرم می دهد.

از آنجا که این لایه کامپوزیتی قرار داده شده بسیار نازک است، نیازی به تراش دندان نیست و روش محافظه کارانه به حساب می آید.

مزایای کامپوزیت دندان

    کامپوزیت دندان در یک جلسه دندانپزشکی انجام می شود.
    بدون دستکاری ساختار مینای دندان انجام می شود.
    قیمت کامپوزیت دندان ارزان تر از لمینت دندان است.
    تعمیر و تعویض کامپوزیت دندان به راحتی امکان پذیر است.
    روکش کامپوزیت را می توان مستقیماً در دهان ساخت و نیازی به آماده سازی آنها در آزمایشگاه دندانپزشکی نیست.

بهترین کاندید برای انجام کامپوربت دندان

بهترین کاندیدا برای کامپوزیت دندان های جلو
افرادی که دارای دندان هایی نامرتب هستند یا دندان های آنها دارای فاصله می باشد.
کسانی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده می توانند از کامپوزیت دندان های جلو به منظور زیبایی و سفید شدن دندان ها استفاده کنند .

طول عمر کامپوزیت ونیر

ماندگاری کامپوزیت دندان مانند دندانهای طبیعی به مواردی مثل بهداشت بیمار ، عادات غلطی از جمله ناخن جویدن و  دندان قروچه و رژیم غذایی و جنس دندانها بستگی دارد ولی می توان گفت که اگر کار دقیق و درست انجام شود و کامپوزیت ونیر به درستی با دندان زیرین باند شود و بیمار نیز نگهداری و مراقبتهای لازم را داشته باشد، جزء یکی از با دوام ترین درمانهای دندانپزشکی محسوب می شود .

در روش کامپوزیت ونیر یک لایه بسیار نازک از مواد همرنگ دندان روی سطح بیرونی دندان قرارداده می شود و به دلیل ضخامت بسیار کم این لایه، در اکثر موارد نیاز به تراش دندان‌ها نیست به جز در موارد زیر:

اگر بخواهیم دندان بیرون زده و بزرگ را در سطح دندان های دیگر ببریم

اگر دندان بلند و بزرگ را بخواهیم به فرم مناسب در بیاوریم

در موارد نامرتبی دندان ها

و اگر دندان از دست رفته دارید ایمپلنت دندان بهترین گزینه است.

البته باید متذکر شد که در همه موارد فوق هم این میزان تراش در حداقل ممکن است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۱۲
sepideh mohammadi

مدت زمان انجام کامپوزیت ونیر

انجام کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه امکان پذیر است و می توان از 8 تا 10 واحد را در یک جلسه کامپوزیت کرد.

انتخاب رنگ در کامپوزیت ونیر

خیلی از افراد به واسطه گسترده بودن رنگ در این روش تمایل دارند جهت سفید کردن دندان ها، کامپوزیت را انتخاب کنند.اما با توجه به اینکه اصلاح طرح لبخند با تکیه بر معیارهایى مانند جنسیت افراد، سن، رنگ پوست و چهره بیمار انجام می شود، بهتر است مراجعه کننده دندانپزشک را در جلسه مشاوره، یعنی دقیقا قبل از شروع درمان ونیر، از انتظارات خود مطلع نماید تا با توجه به معیار های فوق و سلیقه شما رنگ کامپوزیت انتخاب شود.

کامپوزیت دندان طبیعی تر به نظر می رسد یا لمینت؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته شده اند که در عین حال که مشابه دندان های طبیعی شما هستند ، مواردی را که می خواهید تصحیح می کنند.

با این حال ، لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد سازنده ی لمینت  نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می دهند. روکش های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می شوند طبیعی به نظر می رسند

قیمت کامپوزیت دندان
هزینه ی کامپوزیت دندان می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. اولین قدم قبل از تصمیم گیری در مورد قیمت کامپوزیت دندان، برنامه ریزی برای مشاوره اولیه با دندانپزشک زیبایی است. در جلسه مشاوره دندانپزشک زیبایی قادر خواهد بود تا یک طرح درمانی مناسب برای روکشهای کامپوزیتی را برای شما فراهم کند و بتواند در مورد قیمت کامپوزیت ونیر بحث و گفتگو کند.

از همکارانم اگر مورد تقلبی که شما با ان برخورد کردید ، سراغ دارید ، را ذکر کنید.
انتخاب رنگ کامپوزیت دندان براساس تجربه

یکی از روش هایی که امروزه در دندانپزشکی های زیبایی مورد توجه عموم است، کامپوزیت دندان و یا کامپوزیت ونیر است که برای اصلاح فرم و رنگ دندان ها و اصلاح شکستگی های دندان مورد استفاده قرار میگیرد. برای انجام کار، دندانپزشک مقداری از مواد کامپوزیت را روی دندان شما قرار داده و به آن فرم میدهد.

یکی از مهم ترین مراحل کار کامپوزیت دندان، انتخاب رنگ کامپوزیت میباشد که تاثیر بسیار بالایی بر روی زیبایی چهره شما دارد، یعنی همانقدر که فرم دندان های کامپوزیت شده روی چهره شما تاثیر گذار است، رنگ آن نیز تاثیر گذار خواهد بود. بعد از انجام کار نیز برای ثبات رنگ و ماندگاری بیشتر کامپوزیت،  باید از آن به طور طبیعی مراقبت کنید تا کامپوزیت شما دوام بیشتر و ثبات رنگ بیشتری داشته باشد.

قدم اول بعد از تصمیم به انجام کامپوزیت ونیر، انتخاب رنگ کامپوزیت است که شاید آنقدر که فکر میکنید راحت و ساده نباشد و برای انتخاب باید نکات خاصی را در نظر گرفت.

رنگ های کامپوزیت تنوع بسیار زیادی دارد، به طوری که در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. انتخاب رنگ به عهده خود بیمار و با مشاوره دندانپزشک زیبایی صورت میگیرد. نکته مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت، طبیعی به نظر آمدن دندان ها بعد از انجام کار می باشد. که البته لازم به ذکر است که در بعضی بیماران سفید بودن دندان رضایت آن ها را بیشتر جلب میکند.

گاهی ساختار رنگدانه ها و رنگ خاص آن ها باعث تغییرنظر شما در انتخاب رنگ می شود. به علاوه برای ایجاد ماندگاری و دوام رنگ ونیر کامپوزیت، زمانی که انتخاب رنگ میکنید، باید عواملی که موجب تغییر رنگ کامپوزیت دندان می شود را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل، میتوان به جنس بزاق و رطوبت فضای دهان اشاره کرد. به همین علت در انتخاب رنگ کامپوزیت دندانپزشک به شما مشاوره میدهد تا رنگ مناسب برای دندان هایتان انتخاب کنید.

رنگ های تیره کامپوزیت به مراتب از رنگ های سفید طبیعی تراست. کسانی که دندان های سفید و روشن دارند، انتخاب سخت تری برای رنگ کامپوزیت دندان خواهند داشت و برای حل این مشکل بهتر است دندانپزشکی زیبایی که تخصص در این زمینه دارد را برای انجام کار خود انتخاب کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۰ ، ۱۴:۲۴
sepideh mohammadi

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت از مسواک زدن به مدت یک روز خودداری کنید.

به هیچ وجه برای 8 ساعت دهان خود را شست و شو ندهید.

به صورت مرتب از دهانشویه استفاده کنید.

داروهای تجویز شده را مرتب مصرف کنید.

برای التیام و بهبود تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.

اگر پس از چند روز لثه شما به رنگ سفید تغییر پیدا کرد، نانه بهبود یافتن زخم است.

در صورت خونریزی شدید، از گاز استریل برای بند آوردن خون استفاده کنید و در صورت تشدید آن به دندانپزشک مراجعه کنید

تا چند روز از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.

استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان، از بروز عفونت جلوگیری می کند.

از خوردن چای و قهوه برای مدتی خودداری کنید.

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را کاهش دهید.

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟؟

هنگامی که ایمپلنت هاو بافت نرم اطراف آن دیده می شود که سالم هستند و دندان های جدید راحت و به طور صحیح تنظیم می شوند ، این کیفیت توجه شخصی شما به بهداشت دهان و دندان و تمایل به حضور در بررسی های مربوط به تعمیر و نگهداری منظم است. طول عمر ایمپلنت دندان رابطه ای با نوع ایمپلنت ندارند. و در ایمپلنت بدون جراحی و یا ایمپلنت معمولی یکسان است.

بیشترین تأثیر را در طولانی مدت دارند. در صورت مراقبت کم ، کاشت پوششی از رسوبات سخت و نرم (حساب و پلاک) ایجاد می کند ، که بسیار شبیه به دندانهای طبیعی غفلت است. بدون درمان ، این رسوبات می تواند به عفونت لثه ، خونریزی ، درد و ناراحتی عمومی منجر شود. احتمالاً می توان گفت که تا زمانی که دندانهای طبیعی وجود داشته باشد ، ایمپلنت ها ماندگار خواهند شد. گاهی ایمپلنت فوری انجام می شود، خطرات ایمپلنت دندان در یک روز می تواند نسبت به ایمپلنت های معمولی افزایش یابد.

تعداد ایمپلنت دندان موردنیاز بستگی به استحکام و ضخامت استخوان فک شما دارد. اگر  قصد شما ایمپلنت ارزان می باشد ، می توانید از متخصص ایمپلنت خود بخواهید حداقل تعداد ایمپلنت را برای پشتیبانی از دهان شما استفاده کند. البته این به معنی کیفیت پایین کار نیست. دندانپزشک شما  تعداد بهینه کاشت دندان را برای وضعیت دندان های شما توصیه می کند.

بهترین مواد ایمپلنت دندان کدام است؟

برای سالهای متمادی ، تقریباً تمام ایمپلنت های دندان از ماده ای به نام تیتانیوم ساخته می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی ، اکنون ایمپلنت دندان از مواد مختلف ساخته می شود. امروزه مواد ایمپلنت دندان می تواند از تیتانیوم یا زیرکونیوم باشد. آنها باید محکم و مقاوم باشند. استحکام مواد ایمپلنت دندان و طراحی آن باید با خاصیت بدنی سازگار باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۱۱
sepideh mohammadi