danestanihayemofid

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

فاکتورهای موثر بر هزینه نهایی کامپوزیت دندان
هزینه کامپوزیت برای هر فرد می‌تواند متغیر باشد. بسته به تعداد دندان‌ها، سلامت لثه و دندان و جنس انتخابی باید هزینه نهایی را مشخص کرد:
1.    تعداد واحدهایی که قرار است کامپوزیت شوند:
معمولاً برای کامپوزیت به‌ندرت پیش می‌آید که کسی بخواهد همه دندان‌های خود را کامپوزیت کند. و فقط به آن تعداد که بیشتر از همه در معرض دید هستند بسنده می‌کنند. برای اینکه مشخص شود چه تعدادی از دندان‌ها باید روکش شوند، متخصص از شما می‌خواهد لبخند بزنید. هر تعداد از دندان‌های بالا و پایین که مشخص باشند، باید روکش شوند. معمولاً 6 تا 8 واحد و برخی موارد 10 واحد کامپوزیت برای هر فرد کافیست.

2.    جنس کامپوزیت دندان:
خوشبختانه برندهای خوبی برای کامپوزیت به بازار عرضه شده که به خاطر دوام و ماندگاری‌شان قیمت‌های متفاوتی دارند. بهترین کیفیت کامپوزیت‌ها متعلق به برندهای سویسی، آلمانی، ژاپنی و آمریکایی هستند.
•    کامپوزیت توکویوما جز اولین برندهای معرفی شده در این حوزه است.
این کامپوزیت که جز دسته میکروهیبریدی و ضد سایش است، در کشور ژاپن تولید می‌شود تنوع رنگی بالایی از A1 تا D4 دارد.
•    کامپوزیت ای پی اس (IPS) یکی از با کیفیت‌ترین انواع سویسی آلمانی بوده و در دسته نانوهیبرید قرار دارد. طیف رنگی گسترده و ضد حساسیت بودن این کامپوزیت وجه تمایز آن با سایر کامپوزیت‌هاست.
•    کامپوزیت کاریزما نیز به خاطر استحکام و کیفیت بالایی که دارد محبوبیت خاصی پیدا کرده و تولید کشور آلمان است.
•    کامپوزیت سولافیل، سارمکو، اسپیدنت، شوفو، زنیت و آکسفورد از سایر برندهای معتبر موجود در بازار هستند که هر یک ویژگیهای قابل توجهی دارند.

3.    میزان تخصص دندان‌پزشک
مطمئنا برای رسیدن به نتیجه خوب، به یک دندان‌پزشک با تجربه مراجعه خواهید کرد. دستمزد متخصص نیز یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند روی قیمت کامپوزیت اثرگذار باشد. زیرا یک دندان‌پزشک با تجربه می‌تواند زیبایی هر برندی را دو چندان کند یا کاهش دهد.

4.    هزینه‌های جانبی
هزینه کامپوزیت دندان، فقط به روکش کردن آن ختم نمی‌شود. بلکه موارد دیگری نیز وجود دارند که تاثیر زیادی روی این هزینه دارند:
ارتودنسی: برخی افراد ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از تراش دندان‌ها، از قبل با ارتودنسی آن‌ها مرتب کرده و سپس برای زیبایی بیشتر از کامپوزیت استفاده کنند.
لیفت لثه: ممکن است متخصص تشخیص دهد برخی افراد برای افزایش طول تاج دندان خود به لیفت لثه نیاز دارند. که در این صورت باید هزینه آن را به‌صورت مجزا پرداخت کنند.
جراحی لثه: در بعضی موارد لثه‌های فرد هنگام خندیدن نمایان می‌شود. در این موارد ممکن است دندان‌پزشک تصمیم بگیرد که استخوان اضافی لثه را بردارد تا زیبایی دندان‌ها بیشتر شود.
ترمیم پوسیدگی دندان: همان‌طور که میدانید دندان پوسیده هنگام کامپوزیت مثل سم است. باید قبل از کامپوزیت حتما تمام پوسیدگی‌ها را به طور کامل درمان کنید.
کامپوزیت‌های قدیمی: افرادی که از قبل کامپوزیت داشته و حالا برای ترمیم آن مراجعه کرده‌اند، لازم است هزینه برداشت کامپوزیت‌های قدیمی را جداگانه در نظر بگیرند.

قیمت کامپوزیت دندان برای هر واحد چقدر است؟
در سال 1402 قیمت هر واحد کامپوزیت دندان از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به موارد جانبی و تعداد افزایش پیدا می‌کند.
کامپوزیت دندان یک روش دائمی است؟
در صورت مراقبت و رعایت نکات لازم، کامپوزیت‌ها 8 تا 10 سال عمر می‌کنند. اما دائمی نیستند و نیاز به ترمیم و تعویض دارند.
رنگ کامپوزیت چگونه انتخاب می‌شود؟
هم چیز به سلیقه بیمار بستگی دارد. بسته به جنس و رنگ اولیه دندان فرد این روکش‌ها معمولاً 2 الی 3 درجه روشن‌تر انتخاب می‌شوند.

هزینه کامپوزیت دندان چگونه محاسبه می‌شود؟
امروزه علم دندانپزشکی تقریباً برای هر مشکلی راه حلی پیدا کرده. یکی از تکنیک‌های دندانپزشکی که برای زیباسازی دندان‌ها با استقبال خوبی مواجه شده، کامپوزیت دندان است. با استفاده از کامپوزیت می‌توان نقص‌های دندان از جمله، روی هم قرار گرفتگی یا فاصله دندان‌ها و رنگ دندان‌ها را به خوبی کاور کرد.
در این بین چیزی که باعث می‌شود برخی افراد برای این کار دچار تردید باشند، هزینه کامپوزیت دندان است. باید گفت شما می‌توانید متناسب با هزینه خود برای روکش کردن دندان‌هایتان اقدام نمایید. زیرا قیمت کامپوزیت با توجه به موارد زیادی از جمله، جنس کامپوزیت، تعداد واحدهای مورد نیاز، فرآیندهای قبل از کامپوزیت و ... می‌تواند کم و زیاد شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۲:۱۷
sepideh mohammadi

علائم پوسیدگی دندان|علت و درمان دندان پوسیده
پوسیدگی دندان یکی از عوارض شایعی است که بیشتر افراد جامعه آن را تجربه کرده‌اند. بروز این پدیده سن و سال نمی‌شناسد، حتی خردسالان نیز با آن دست به گریبان هستند. البته که با افزایش سن، احتمال پوسیده شدن دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد. از همین رو در جوامعی که سن جمعیت بالا است، نگرانی زیادی بابت سلامت دندان وجود دارد و به رعایت بهداشت دهان و دندان تأکید زیادی می‌شود.
پوسیدگی دندان چیست؟
زمانی که مواد معدنی مینای دندان در اثر فعالیت‌های بیش از حد باکتری‌ها از بین بروند، پوسیدگی دندان رخ می‌دهد. اگر در مراحل ابتدایی این عارضه شناسایی و درمان نشود، بعد از نابودی بافت‌های سطحی و محافظ دندان، نوبت به بافتهای سخت و درونی‌تر می‌رسد و کل دندان را فرا می‌گیرد.
پوسیدگی دندان حتی می‌تواند از دندانی به دندان دیگر نیز منتقل شود. زمانی که سطح ما بین دو دندان به باکتری‌ها آلوده شود، به مرور زمان دندان کناری را نیز درگیر کرده و به مرور از بین می‌برد.
پوسیدگی دندان در چهار مرحله رخ می‌دهد
1.    پوسیدگی اولیه که سطوح مینای دندان را شامل می‌شود
2.    پوسیدگی پیشرفته که علاوه بر سطح، قسمت‌های پائینی مینای دندان را نیز درگیر می‌کند.
3.    پوسیدگی از مینا گذشته و به عاج دندان برسد.
4.    حتی مغز دندان نیز دچار پوسیدگی شده باشد.

علت پوسیدگی دندان چیست؟
شاید بتوان عامل اصلی بروز پوسیدگی را فعالیت باکتری‌هایی مثل "استرپتوکوس موتانز" دانست.
یعنی اگر این باکتری‌ها در دهان وجود نداشتند، بعید بود آسیب به دندان‌ها برسد. اما خب عمل بلع و هضم غذا و بسیاری از فعالیت‌های دیگر در محیط دهان، به کمک همین باکتری‌ها انجام می‌شود.
چنین باکتری‌هایی از قند تغذیه می‌کنند و در جریان مصرف قند، اسید تولید می‌شود. غذاهایی که سرشار از قند هستند بهترین گزینه برای آن‌هاست که باعث کاهش PH محیط دهان شده و مینای دندان و دنتین به مرور ذوب می‌شود.

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان
همیشه شنیده‌ایم؛ پیشگیری بهتر از درمان است. در این مورد نیز می‌توان با تغییر عادات روزانه و اصلاح سبک زندگی، عادات رفتاری مناسب را در خود ایجاد کرده و جلوی آسیب دندان‌ها را بگیریم.
•    مصرف مواد غذایی سالم و بدون قند
•    استفاده از نخ دندان بعد از مصرف غذا
•    مسواک زدن به طور مرتب و حداقل دو بار در روز
•    جرم‌گیری دندان در بازه‌های زمانی مناسب
•    شستن مداوم دهان با آب‌نمک و ضدعفونی کردن محیط دهان برای کاهش فعالیت باکتری‌ها
•    دوری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
•    کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای و قهوه
•    دهان‌شویه
•    چکاب‌های دوره‌ای و بررسی آسیب‌های اولیه دندان
•    استفاده از ارتودنسی و اصلاح فرم دندانها در سنین پایینتر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۳۸
sepideh mohammadi

علت تیر کشیدن دندان روکش شده چیست؟
همان‌طور که گفتیم تیر کشیدن دندان روکش شده، اتفاق نادر و دور از انتظاری نیست و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.
1.    دندان‌پزشک ارتفاع و ابعاد روکش را دقیق تنظیم نکرده است. در نتیجه زمانی که فرد دندان‌هایش را روی هم قرار می‌دهد به دندان آسیب دیده، فشار زیادی وارد شود.
2.    عادات رفتاری نامناسب مثل دندان قروچه و استفاده ابزاری از دندان می‌تواند روکش را تحت فشار و آسیب قرار دهد.
3.    برخی افراد در شرایط خاصی ممکن است حساس شده باشند و این حساسیت با تیر کشیدن دندان روکش شده خودش را نشان دهد.
4.    ممکن است کانال‌های ریشه بسیار ریز باشند و از دید متخصص دور بمانند. در این صورت فرایند عصب‌کشی به طور کامل انجام نشده و درد بیمار تا زمان درمان مجدد، ادامه خواهد داشت.
5.    اگر فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، احتمال ایجاد پوسیدگی مجدد در دندان وجود دارد. در نتیجه گسترش پوسیدگی و عفونت، درد و تیر کشیدن دندان روکش شده رخ می‌دهد.
6.    برخی افراد زمینه ارثی و ژنتیکی برای تحلیل لثه دارند. این پدیده حتی به علت مسواک زدن نادرست نیز ممکن است رخ دهد. زمانی که لثه تحلیل می‌رود؛ ریشه دندان به سرما و گرما و سایر عوامل خارجی بیش‌ازحد حساس شده و واکنش نشان می‌دهد.
7.    گاهی ممکن است اطراف روکش باکتری‌ها و ذرات غذایی تجمع پیدا کرده و موجب عفونت و پوسیدگی شوند. در این حالت نیز ممکن است با نفوذ این عامل به زیر روکش، فرد با تیر کشیدن و درد مواجه گردد.

طول عمر و ماندگاری روکش‌های دندان:

در صورتی که شما از روکش‌های دندانتان مانند دندان طبیعی مراقبت کنید و موارد بهداشتی را رعایت کنید، طول عمرشان افزایش می‌یابد. ولی متاسفانه روکش هم مثل دندان ممکن است دچار پوسیدگی شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

معایب روکش دندان

هیچ چیز در دندانپزشکی کامل نیست - که شامل روکش ها نیز می شود. در اینجا برخی از معایب روکش ها آورده شده است.

  •         هزینه بالا


روکش‌ها - به‌ویژه روکش‌های چینی - گران هستند. هر روکش می تواند از 1000 تا 1500 دلار متغیر باشد

اگر چند دندان دارید که نیاز به روکش دارند، سرمایه گذاری پرهزینه ای خواهد بود.

  •         محکمتر از مینا نیست


همانطور که روکش های قوی و بادوام هستند، هرگز نمی توانند استحکام مینا را تکرار کنند. بنابراین هر چیزی که بتواند دندان طبیعی را بشکند یا کنده شود، همین کار را برای روکش ها انجام می دهد. برای محافظت از روکش‌های خود، توصیه می‌کنیم از محافظ شب استفاده کنید، مخصوصاً اگر هنگام خواب تمایل به دندان قروچه دارید.

  •         حساسیت دندان ها


برخی از بیماران ممکن است حساسیت بیشتری به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم داشته باشند زیرا روکش ها نیاز به برداشتن مینای دندان دارند.

شما آن را دارید - مزایا و معایب روکش ها. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر روکش ها کمک کرده باشد. اگر هنوز سوال یا تردیدی دارید، در صورت تمایل به تیم ما پیام دهید و ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

آیا روکش دندانهای طبیعی را خراب می کند؟

خیر، روکش چینی دندانهای طبیعی شما را خراب نمی کند! در حقیقت ، آنها به گونه ای طراحی شده اند که بر روی دندان های شما قرار بگیرد و ظاهر طبیعی زیبایی آنها را تقویت کند. اولین قدم برای درک اینکه ونیرها به دندانهای واقعی شما آسیب نمی رساند یا خراب نمی کند ، درک نحوه عملکرد آنها است. وقتی با یکی از دندانپزشکان زیبایی ما برای روکش پرسلن ملاقات می کنید ، ما روکشهای سفارشی شما را طراحی کرده اند تا متناسب با لبخند دقیق شما باشند. خواه برای یک روکش و یا برای تمام لبخند خود وارد شوید ، روکش های جدید شما برای یک نوع سفارشی و مناسب طراحی و ساخته شده اند. ونیرها با ماده خاصی که زیر نوع خاصی از نور سخت می شود ، به دندانهای طبیعی شما متصل می شوند. بعد از اینکه به دندانهای شما پیوند زدند ، آنها توسط دندانپزشک آرایشی و بهداشتی ما شکل داده و صیقل می یابند تا زمانی که کاملاً کامل باشند!
بنابراین اکنون که ما در مورد چگونگی عملکرد روکش دندان بحث کرده ایم ، اجازه دهید در مورد چگونگی تأثیرگذاری دندانهای شما صحبت کنیم. اول از همه ، موادی که برای اتصال آنها به دندانهای شما استفاده می شود ، برای دندانهای طبیعی شما مضر نیست. این بدان معناست که بستن روکش باعث خراب شدن یا صدمه دیدن دندانهای شما نمی شود. ثانیاً ، ونیرهای چینی از مینای دندان مانند قسمت جلوی دندانهای طبیعی شما ساخته نمی شوند. این در واقع مزایایی به شما می دهد. مزیت اصلی این است که آنها مانند دندانهای معمولی شما لکه نمی گیرند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۳:۱۱
sepideh mohammadi

راههای پیشگیری از شل شدن لمینت دندان
•    قبل از لمینت از متخصص بخواهید تمام پوسیدگی‌ها و ایرادات دندان‌هایتان را به درستی چک کرده و ترمیم نماید.
•    بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. تمیز کردن پشت دندان‌ها و روی زبان نیز برای افراد سیگاری ضروری است. زیرا در صورت تماس مداوم نیکوتین با دندان‌ها احتمال تجمع پلاکت‌ها در اطراف لمینت بالا میرد. این جرم‌ها یکی از علل رایج کاهش پیوند بین روکش و دندان است.
•     با صرف هزینه معقول و بکار بردن مواد اولیه و چسب با کیفیت، دوام لمینت خود را برای زمان بیشتری تضمین کنید. در صورت رعایت تمام نکات و استفاده از مواد مرغوب، روکش‌های لمینت 8 تا 10 سال عمر مفید دارند.
•    قبل از انتخاب دندان‌پزشک حتماً درباره سوابق و رزومه او به‌خوبی تحقیق کنید. بسیاری از متخصصان در زمان تراش و فرم دهی لایه‌های لمینت به اندازه کافی ظرافت و دقت به خرج نمی‌دهند.
•    قبل از اینکه تصمیم بگیرید از لمینت برای اصلاح فرم دندان‌های خود استفاده کنید، عادات رفتاری نامناسب را ترک کرده و رفتار سالم را در خود پرورش دهید.
•    مواظب هر گونه ضربه ناگهانی به صورتتان باشید.
•    در بازه‌های زمانی منظم برای چکاب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

درست است که برای استفاده از روش لمینت، محدودیت چندانی وجود ندارد اما با این حال نیز در برخی از موارد، روش لمینت برای بعضی از افراد، جوابگو نیست و باید روش‌های دیگری را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند.

در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

    دندان‌های پوسیده: برای لمینت کردن دندان، باید سطح دندان تراشیده شود. دندان‌هایی که دارای پوسیدگی وسیعی هستند، از استحکام لازم برای نگهداری پرسلن ونیر برخوردار نیستند. درواقع با تراشیدن دندان‌های پوسیده، به دلیل عدم وجود بافت سالم در سطح دندان، پس از مدتی دچار شکستگی‌های وسیع و گسترده می‌شوند.
    بیماری لثه فعال: اگر شخصی بیماری لثه فعال دارد، ابتدا باید نسبت به درمان آن اقدام کند و سپس اصلاح طرح لبخند با لمینت را انجام دهد؛ در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد.
    عدم وجود مینای کافی روی دندان: همانطور که گفته شد، برای انجام لمینت، قسمتی از مینای دندان تراش می‌خورد؛ بنابراین اگر دندان‌های فرد دارای مینای کافی نباشند به هیچ عنوان کاندای مناسبی برای لمینت دندان نیستند.
    افرادی که دندان قروچه می‌کنند: از جمله عادات آسیب‌زا که هم صدمات جدی به دندان‌های طبیعی وارد می‌کند و هم پرسنل ونیر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دندان قروچه است. دندان قروچه همانطور که باعث سایش سطح دندان می‌شود و به مرور دندان را دچار ساییدگی می‌کند، در طولانی مدت سبب شکستن و یا ایجاد ترک در سطح روکش می‌شود.

درست است که لمینت‌ها مقاومت بالایی در برابر لکه دارند اما فشار و ضربه، دشمن اصلی ونیر است و باعث شکستن و ترک خوردن آن می‌شود.

نکته: اگر قصد اصلاح طرح لبخند با لمینت را دارید، حتما توجه داشته باشید که به دندانپزشک ماهر و با‌تجربه‌ای مراجعه کنید چرا که نصب لمینت‌ها علاوه بر دانش، نیازمند مهارت و تجربه بسیاری است؛ و اگر توسط دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود پس از مدت زمان کوتاهی، پرسنل ونیر از روی دندان جدا می‌شود یا مشکلاتی مانند شکستگی، ترک و... آن را تهدید می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۸:۴۳
sepideh mohammadi

التهاب بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟
همانطور که در بالا اشاره شد اگر چند روز از انجام کامپوزیت دندان‌هایتان گذشت اما همچنان لثه‌هایتان دچار التهاب، درد، خون‌ریزی و گاهی بوی بد دهان شد، حتما باید به صورت جدی، این موضوع را بررسی کنید و به دنبال راه درمان و چاره باشید.
در ادامه به سوال مهم "التهاب بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟" پاسخ خواهیم داد تا با آشنایی با دلایل آن، نسبت به رفع و درمان التهاب لثه خود اقدام کنید.

-    آبسه: آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که پوسیدگی دندان به عصب رسیده باشد؛ که در چنین حالتی لثه متورم می‌شود. درواقع آبسه بیانگر تلاش بدن برای دفع عفونت است.
-    پلاک و پوسیدگی: از دیگر عوامل موثر که همواره رد پای پر‌رنگی در بروز التهاب‌های لثه دارد، ایجاد پلاک‌های میکروبی است. لایه‌ای که توسط پلاک‌های میکروبی ایجاد می‌شود را می‌توان در قسمت‌هایی مانند قسمت اتصال لثه به دندان مشاهده کرد؛ معمولا لایه ایجاد شده به رنگ زرد یا سفید در می‌آید.
لازم به ذکر است که تنها عوارض ایجاد پلاک، التهاب لثه نیست بلکه به مرور زمان سبب پوسیدگی دندان نیز می‌شود.
اگر دندان و لثه شما دچار پلاک کلسیفیه شده است، تنها راه از بین بردن آن مراجعه به دندانپزشک است.
-    هورمون‌ها: سطح هورمون‌های خون نیز در ایجاد التهاب لثه بسیار موثر هستند؛ که البته چنین عوارضی محدود به دوران بارداری بانوان است و پس از طی دوره‌ای مشخص، از بین خواهد رفت.
-    دارو‌ها: گاهی در حین بروز عارضه‌های دهان و دندان، می‌توان رد پای برخی از دارو‌ها را مشاهده کرد؛ که باید توسط دندانپزشک نسبت به مدیریت چنین شرایطی اقدام کرد. به عنوان مثال در فردی که فشار خون بالا دارد و دارو مصرف می‌کند، فیبروز لثه بیش از حد معمول رشد می‌کند؛ که این خود عامل التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان است. لازم به ذکر است که دندان‌های تحتانی این افراد بیشتر در معرض چنین مشکلاتی قرار می‌گیرد.
-    کمبود ویتامین‌های ضروری: کمبود ویتامین‌های ضروری بدن همواره بدن را با دردسر‌های بزرگی مواجه کرده است. بنابراین باید بدانید که اگر بدن شما فقر ویتامین‌های B12، روی، آهن و فولیک اسید را دارد، باید انتظار التهاب لثه بعد از انجام کامپوزیت را داشته باشید.
-    رشد دندان: اگر دندان‌های عقلتان در حال خارج شدن از لثه هستند پس امری طبیعی است که با علائمی نظیر التهاب لثه مواجه شوید.

جرم گیری درمان التهاب بعد از کامپوزیت دندان
جرم‌گیری دندان زمانی انجام می‌شود که لایه‌ای از پلاک‌ها روی دندان ایجاد شده است و اصطلاحا دندان دچار جرم شده است؛ پوسیدگی هایی در سطح دندان‌ایجاد شده که با مسواک قابل رفع نیست.
همچنین زمانی که التهاب لثه آنقدر پیشرفت کند که علاوه بر بافت هدف، به سایر بافت‌ها و قسمت‌های لثه دور ریشه‌ای سرایت پیدا کرده باشد، جرم‌گیری بهترین گزینه برای درمان است.
جرم‌گیری دندان توسط اولتراسوند که دارای اسپری آب شدید است انجام می‌شود و به این صورت سطح دندان از شر پالاک‌ها و لایه‌های جرم خلاص می‌شود.
لازم به ذکر است که اگر التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان، با جرم‌گیری نیز قابل درمان نبود، دندانپزشک سایر روش‌های درمانی مانند جراحی را به کار می‌گیرد.

ویژگی‌های کامپوزیت دندان

* کامپوزیت‌های جدید ماندگاری بالا و نیز ترمیم‌هایی با زیبایی بیشتر را ممکن ساخته اند. امروزه رزین های کامپوزیت دندان انقباض کمتر، پالیش پذیری بهتر، ماندگاری، قدرت باند و نیز زیبایی بیشتری دارند.

* از طرفی کامپوزیت‌ها معایبی مانند تغییر رنگ، سایش و… دارند که هرکدام از این عوامل می‌توانند سبب تعویض ترمیم‌های انجام شده با کامپوزیت دندان شوند.

* عوامل داخلی و خارجی متعددی می‌توانند سبب تغییرات رنگ در ترمیم‌های کامپوزیتی شوند. عوامل داخلی می‌توانند سبب ایجاد تغییراتی در خود ماده رزینی مانند تغییر ماتریکس رزینی و تغییر در سطح مشترک ماتریکس و فیلر شوند. همچنین از جمله عوامل خارجی که سبب تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان می‌شوند می‌توان به استعمال سیگار، رژیم غذایی بهداشت ضعیف دهان و دندان و نیز جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۱:۰۴
sepideh mohammadi