danestanihayemofid

کامپوزیت باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی در دهان و دندان می‌شود
کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را بعد از کامپوزیت رعایت نمی‌کنند، حتما درگیر پوسیدگی‌های دندان می‌شوند. زیرا وجود منافذ ریزبین دندان و روکش یا فواصل بین روکش و لثه بهترین جا برای تجمع باکتری‌ها و بروز پوسیدگی است. و چون روکش کامپوزیت مانع از دیدن دندان‌های اصلی می‌شوند، معمولاً فرد خیلی دیر متوجه این خرابی می‌شود.
از همین روی برخی گمان می‌کنند این وخامت در پوسیدگی‌ها به خاطر کامپوزیت بوده در حالی ‌که به خاطر رعایت نکردن بهداشت است.
با کوچک‌ترین ضربه‌ای می‌توان ونیر کامپوزیت را شکست و به آن صدمه زد
اغلب متخصصان بعد از روکش کامپوزیت به افراد توصیه می‌کنند که از هرگونه ضربه به دندان خودداری کنند. درست است که دندان‌های کامپوزیت شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اما استحکام آن به اندازه‌ای کم نیست که با هر ضربه کوچکی صدمه ببیند یا خورد شود.
کامپوزیت دوام و ماندگاری پایینی دارد
اگر شما از دندان‌های طبیعی خود به درستی نگهداری نکنید خیلی زود باید با پوسیدگی‌ها و دردهای ناشی از آن دست و پنجه نرم کنید. در مورد کامپوزیت ونیر اهمیت این مساله دو چندان می‌شود. افرادی که به این مساله توجه نمی‌کنند احتمال خراب شدن دندان‌های خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه مجبورند خیلی زود کامپوزیت‌های خود را برداشته یا ترمیم کنند.
اما اگر همه نکات توصیه شده را به درستی رعایت نمایید، می‌توانید روی عمر کامپوزیت‌ها برای حداقل 8 سال حساب کنید.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند. برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.

    افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند.
    افرادی که سایش شدید دندانی دارند.
    افراد با بهم‌ریختگی دندانی شدید.
    کسانی که بیماری لثه فعال دارند.
    افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین.
    همچنین افرادی که دندان هایشان برجستگی بیشتری دارند بهتر است به جای کامپوزیت دندان از لمینت سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان سرامیکی بسیار جزئی است و بنابراین برای افرادی با دندان های برجسته مناسب تر است.

5 علت افتادن کامپوزیت دندان
همان‌طور که گفتیم افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی بدون دلیل و به سادگی اتفاق نمی‌افتد. در ادامه علت‌های افتادن کامپوزیت دندان را بررسی می‌کنیم:
1.    پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت: زمانی که پوسیدگی دندان‌ها پیشروی کرده و به مرحله پیشرفته برسد، اتصال بین کامپوزیت و دندان‌ها سست شده و احتمال افتادن روکش کامپوزیت وجود دارد. اگر پوسیدگی دندان تا حدی باشد که دندان‌پزشک مجبور به روت کانال شود، امکان استفاده مجدد از کامپوزیت برای آن دندان وجود ندارد. در این حالت قرار دادن تاج دندان می‌تواند درمانی جایگزین باشد. اما برای تاج دندان نیز باید به رنگ آن توجه کرده تا با سایر روکش‌ها هماهنگی داشته باشد و این نکته را در نظر گرفت که طول عمر تاج دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت است.
2.    فشار بیش‌ازحد به کامپوزیت: کامپوزیت به عنوان یک جسم خارجی که روی دندان قرار می‌گیرد نیاز به مراقبت بیشتری از دندان‌های اصلی دارد. وارد شدن ضربه ناگهانی در حین حرکات ورزشی یا حوادث رانندگی، خوردن خوراکی‌های سفت و شکستن آجیل‌ها توسط دندان، انجام عادات نامناسب مثل دندان‌قروچه و ... باعث آسیب به روکش و افتادن آن می‌شود.
3.    بی‌کیفیت بودن مواد بکار رفته در ونیر کامپوزیت: مرغوب بودن مواد سازنده کامپوزیت و چسب اتصال دهنده روکش به دندان یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر ماندگاری کامپوزیت تأثیر دارد. استفاده از چسب و رزین‌های بی‌کیفیت نه تنها باعث افتادن قالبی کامپوزیت دندان می‌شود بلکه بر زیبایی ظاهری آن نیز تأثیر دارد.
4.    عفونت لثه: افتادن روکش کامپوزیت بر اثر عفونت لثه یکی از شایع‌ترین عوارضی است که می‌تواند رخ دهد. عفونت باعث التهاب و تورم لثه شده و پلاک‌های اطراف کامپوزیت باعث کاهش استحکام بین روکش‌ها و دندان می‌شوند.
5.    تجربه و مهارت دندان‌پزشک: نصب روکش کامپوزیت روی دندان‌ها فرآیند دشواری است که متخصص باید با مهارت بالا به آن فرم داده و بین کامپوزیت و دندان پیوند برقرار کند. اگر فرایند فرم دهی و برقراری پیوند به درستی انجام نشود، بعد از مدت زمان کوتاهی احتمال افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی وجود دارد.

معایب کامپوزیت دندان

    به اندازه یک روکش های لمینت سرامیکی قوی نیستند.
    ماندگاری کامپوزیت دندان کمتر از طول عمر لمینت دندان می باشد در مقابل تعویض و تعمیر آن آسانتر است.
    مقاومت کامپوزیت دندان در برابر لکه گیری کمتر از لمینت دندان می باشد.

تصمیم شما بین روکشهای کامپوزیت و لمینت دندان به موارد زیادی بستگی دارد ، از جمله وضعیت فعلی دندانهای شما و بودجه شما! اگر اصلاح لبخند را دارید ، بهترین کار برای بحث در مورد انتخاب بین این گزینه ها مشورت با دندانپزشک خود است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۱۸
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی