danestanihayemofid

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

کاربرد اصلی کامپوزیت دندان

کامپوزیت که یک ماده رزینی شفاف است برای تغییر فرم، سایز، رنگ و ... دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ماده خمیری که برای اصلاح طرح لبخند به صورت لایه‌لایه روی دندان قرار می‌گیرد، توسط تاباندن اشعه مخصوص روی دندان‌ها فیکس می‌شود. البته کامپوزیت برای روش‌های درمانی نیز می‌تواند به کار رود و در مواردی که متخصص صلاح بداند به عنوان ماده‌ی پر کننده‌ی دندان‌ها مصرف می‌شود.
کامپوزیت دندان چیست؟
امروزه پیشرفت‌های دندان‌پزشکی به حدی است که می‌توان برای هر مشکلی از جزئی تا وخیم، راه حلی پیدا کرد. کامپوزیت نیز یکی از روش‌های درمانی پر طرفدار است که به خصوص در حوزه زیبایی کاربرد بسیاری دارد.  این ماده از ترکیب متریال‌های متعددی مثل پلاستیک، شیشه، رزین و ... و به حالت شفاف تولید می‌شود و امکان رنگ‌پذیری بالایی دارد.
دندان‌پزشک به کمک ماده خمیری شکل کامپوزیت و بدون نیاز به تراشیدن دندان، می‌تواند به صورت لایه‌لایه نقص‌های دندان شما را کاور کرده و فرم یکنواخت و زیبایی به آن بدهد. این کامپوزیت طوری تولید شده است که هم برای درخشندگی و جذابیت دندان‌های جلو گزینه خوبی باشد و هم اینکه بتواند استحکام و مقاومت کافی برای دندان‌های عقبی را داشته باشد. از این رو اصلاح طرح لبخند با استفاده از کامپوزیت طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است.
 انواع کامپوزیت دندان
این مواد خمیری رزینی بر اساس تعداد و اندازه ذراتشان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. هر کدام از این دسته‌ها برای موارد خاصی به کار می‌روند:
1.    کامپوزیت نوع هیبریدی : برای دندان‌های خلفی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، کامپوزیت هیبریدی گزینه مناسبی است. ذرات به کار رفته برای تولید این کامپوزیت درشت هستند.
2.    کامپوزیت نوع نانوفیلد: این دسته از کامپوزیت‌ها ترکیبی از زیبایی و مقاومت هستند. کامپوزیت نانوفیلد برای ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
3.    کامپوزیت میکروفیلد: این نوع کامپوزیت ذرات یکنواخت‌تر و ریزتری دارند و به دلیل استحکام پایین برای دندان‌های جلو مناسب‌ترند. کامپوزیت میکروفیلد بعد از پالیش سطح درخشان‌تر و براق‌تری را در معرض نمایش قرار می‌دهند. این یکنواخت و درخشانی باعث می‌شود کمتر تحت تاثیر رنگ‌ها و سایر عوامل آسیب‌زا قرار بگیرند و نیاز کمتری به پالیش پیدا کنند.
4.    IPS  ونیرها:  کامپوزیت‌های ای پی اس که حاوی ذرات سرامیکی هستند،  ثبات رنگ و مقاومت بالاتری نسبت به محصولات قبلی کامپوزیت دارند.

کاربرد کامپوزیت دندان
کامپوزیت که عمدتا به منظور زیبایی به کار می‌روند، موارد استفاده متعددی دارند که با توجه به صلاحدید متخصص، دسته خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
•    اصلاح رنگ دندان‌ها و روشن‌تر شدن دندان ۲ الی ۳ درجه
•    کاور کردن نواقص دندان و زیباتر شدن فرم کلی دندان‌ها
•    اصلاح دندان‌های ریز یا میخی شکل به فرم استاندارد و متناسب
•    با کمک کامپوزیت می‌توان فاصله بین دندان‌ها را پر نمود و حالت یک‌دست به آن‌ها داد
•    مواردی که سفیدی قابل انتظار فرد با کمک بلیچینگ برآورده نمی‌شود، کامپوزیت درمان مناسبی است.
•    روی هم افتادگی‌های خفیف دندان را می‌توان در زمان کمتر به جای ارتودنسی با کمک کامپوزیت پوشاند.
•    دندان‌های خرگوشی تا حد زیادی با کامپوزیت قابل اصلاح هستند.
•    زمانی که فک پایین از بالا جلوتر باشد، کامپوزیت کردن فک بالا می‌تواند حالت ظاهری دهان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
•    ترمیم شکستگی‌ها و لب‌پر شدگی‌های دندان با کامپوزیت همرنگ طوری انجام می‌شود که قابل تشخیص نباشد.
به دو دلیل کامپوزیت دندان از لمینت دندان تقاضای بیشتری دارد یکی ارزان تر بودن و دیگری بی نیازی از تراش دندان. پس اگر نمیخواهید دندانتان تراشیده شود و یا هزینه برایتان مهم است کامپوزیت و اگر فقط برایتان زیبایی و ماندگاری مهم است لمینت را انتخاب کنید. البته قبل از این کارها باید مقدماتی هم اگر لازم است انجام دهید مثلا ترمیم و عصب کشی و ارتودنسی و ..

کامپوزیت دندان طبیعی تر به نظر می رسد یا لمینت؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته شده اند که در عین حال که مشابه دندان های طبیعی شما هستند ، مواردی را که می خواهید تصحیح می کنند.

با این حال ، لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد سازنده ی لمینت  نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می دهند. روکش های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می شوند طبیعی به نظر می رسند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۲ ، ۱۳:۱۴
sepideh mohammadi

کامپوزیت باعث ایجاد عفونت و پوسیدگی در دهان و دندان می‌شود
کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را بعد از کامپوزیت رعایت نمی‌کنند، حتما درگیر پوسیدگی‌های دندان می‌شوند. زیرا وجود منافذ ریزبین دندان و روکش یا فواصل بین روکش و لثه بهترین جا برای تجمع باکتری‌ها و بروز پوسیدگی است. و چون روکش کامپوزیت مانع از دیدن دندان‌های اصلی می‌شوند، معمولاً فرد خیلی دیر متوجه این خرابی می‌شود.
از همین روی برخی گمان می‌کنند این وخامت در پوسیدگی‌ها به خاطر کامپوزیت بوده در حالی ‌که به خاطر رعایت نکردن بهداشت است.
با کوچک‌ترین ضربه‌ای می‌توان ونیر کامپوزیت را شکست و به آن صدمه زد
اغلب متخصصان بعد از روکش کامپوزیت به افراد توصیه می‌کنند که از هرگونه ضربه به دندان خودداری کنند. درست است که دندان‌های کامپوزیت شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اما استحکام آن به اندازه‌ای کم نیست که با هر ضربه کوچکی صدمه ببیند یا خورد شود.
کامپوزیت دوام و ماندگاری پایینی دارد
اگر شما از دندان‌های طبیعی خود به درستی نگهداری نکنید خیلی زود باید با پوسیدگی‌ها و دردهای ناشی از آن دست و پنجه نرم کنید. در مورد کامپوزیت ونیر اهمیت این مساله دو چندان می‌شود. افرادی که به این مساله توجه نمی‌کنند احتمال خراب شدن دندان‌های خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه مجبورند خیلی زود کامپوزیت‌های خود را برداشته یا ترمیم کنند.
اما اگر همه نکات توصیه شده را به درستی رعایت نمایید، می‌توانید روی عمر کامپوزیت‌ها برای حداقل 8 سال حساب کنید.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند. برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.

    افرادی که عادت‌هایی مثل دندان قروچه کردن دارند.
    افرادی که سایش شدید دندانی دارند.
    افراد با بهم‌ریختگی دندانی شدید.
    کسانی که بیماری لثه فعال دارند.
    افراد با بهداشت دهانی بسیار پایین.
    همچنین افرادی که دندان هایشان برجستگی بیشتری دارند بهتر است به جای کامپوزیت دندان از لمینت سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان سرامیکی بسیار جزئی است و بنابراین برای افرادی با دندان های برجسته مناسب تر است.

5 علت افتادن کامپوزیت دندان
همان‌طور که گفتیم افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی بدون دلیل و به سادگی اتفاق نمی‌افتد. در ادامه علت‌های افتادن کامپوزیت دندان را بررسی می‌کنیم:
1.    پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت: زمانی که پوسیدگی دندان‌ها پیشروی کرده و به مرحله پیشرفته برسد، اتصال بین کامپوزیت و دندان‌ها سست شده و احتمال افتادن روکش کامپوزیت وجود دارد. اگر پوسیدگی دندان تا حدی باشد که دندان‌پزشک مجبور به روت کانال شود، امکان استفاده مجدد از کامپوزیت برای آن دندان وجود ندارد. در این حالت قرار دادن تاج دندان می‌تواند درمانی جایگزین باشد. اما برای تاج دندان نیز باید به رنگ آن توجه کرده تا با سایر روکش‌ها هماهنگی داشته باشد و این نکته را در نظر گرفت که طول عمر تاج دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت است.
2.    فشار بیش‌ازحد به کامپوزیت: کامپوزیت به عنوان یک جسم خارجی که روی دندان قرار می‌گیرد نیاز به مراقبت بیشتری از دندان‌های اصلی دارد. وارد شدن ضربه ناگهانی در حین حرکات ورزشی یا حوادث رانندگی، خوردن خوراکی‌های سفت و شکستن آجیل‌ها توسط دندان، انجام عادات نامناسب مثل دندان‌قروچه و ... باعث آسیب به روکش و افتادن آن می‌شود.
3.    بی‌کیفیت بودن مواد بکار رفته در ونیر کامپوزیت: مرغوب بودن مواد سازنده کامپوزیت و چسب اتصال دهنده روکش به دندان یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر ماندگاری کامپوزیت تأثیر دارد. استفاده از چسب و رزین‌های بی‌کیفیت نه تنها باعث افتادن قالبی کامپوزیت دندان می‌شود بلکه بر زیبایی ظاهری آن نیز تأثیر دارد.
4.    عفونت لثه: افتادن روکش کامپوزیت بر اثر عفونت لثه یکی از شایع‌ترین عوارضی است که می‌تواند رخ دهد. عفونت باعث التهاب و تورم لثه شده و پلاک‌های اطراف کامپوزیت باعث کاهش استحکام بین روکش‌ها و دندان می‌شوند.
5.    تجربه و مهارت دندان‌پزشک: نصب روکش کامپوزیت روی دندان‌ها فرآیند دشواری است که متخصص باید با مهارت بالا به آن فرم داده و بین کامپوزیت و دندان پیوند برقرار کند. اگر فرایند فرم دهی و برقراری پیوند به درستی انجام نشود، بعد از مدت زمان کوتاهی احتمال افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی وجود دارد.

معایب کامپوزیت دندان

    به اندازه یک روکش های لمینت سرامیکی قوی نیستند.
    ماندگاری کامپوزیت دندان کمتر از طول عمر لمینت دندان می باشد در مقابل تعویض و تعمیر آن آسانتر است.
    مقاومت کامپوزیت دندان در برابر لکه گیری کمتر از لمینت دندان می باشد.

تصمیم شما بین روکشهای کامپوزیت و لمینت دندان به موارد زیادی بستگی دارد ، از جمله وضعیت فعلی دندانهای شما و بودجه شما! اگر اصلاح لبخند را دارید ، بهترین کار برای بحث در مورد انتخاب بین این گزینه ها مشورت با دندانپزشک خود است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۲
sepideh mohammadi

آیا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت دارد؟
در واقع هر کار زیبایی با مراقبت دوام پیدا می‌کند. عده‌ای تصور می‌کنند بعد از کامپوزیت کردن دندان از تمام مراحل بهداشتی خلاص می‌شوند. اما باید بدانید این تازه اول راه است زیرا کامپوزیت بیشتر از دندان خودتان نیاز به مراقبت دارد.
•    مسواک زدن و نخ دندان کردن بعد از هر وعده غذایی
•    استفاده از دهان شویه یا آب‌نمک
•    دوری از مصرف دخانیات
•    استفاده ابزاری نکردن از دندان
•    چکاب‌های دوره‌ای منظم.

طول عمر کامپوزیت چقدر است؟
 اگر تمام شرایط مراقبت و نگهداری را به درستی رعایت کنید می‌توانید حداقل برای 8 سال از این روکش‌ها استفاده کنید.

آیا دندان‌های خرگوشی را می‌توان با کامپوزیت اصلاح کرد؟
اگر دندان‌های شما بیش از حد بیرون زده نباشد به راحتی می‌توان با لایه گذاری مواد کامپوزیت شکل کلی دندان‌ها را یکدست کرد. اما در موارد حاد باید از سایر روش‌ها مثل ارتودنسی در کنار کامپوزیت کمک بگیرید.

دوام کامپوزیت ونیر⁣

اینکه ما دوام کامپوزیت رو مشخص کنیم و بگیم این یه عدد ثابته کاملا اشتباهه... درسته که دوام کامپوزیت ونیر بین ۴ تا ۵ سال تخمین زده میشه اما پس نگهداری که ما ازش میکنیم چی؟؟؟ اینکه چه غذاهایی رو با این کامپوزیتای نازنین بخوریم و چجوری بخوریم خودش یه بحث جدیه...‌
پس نگهداری از کامپوزیت ونیر در دوام اون نقش بسیار تعیین کننده ای داره.
کامپوزیت ونیرها نیاز به مراقبت دارند و مانند دندان رنگ و استین میگیرند در نتیجه نیاز به پالیش دارند ولی فاصله های زمانی مورد نیاز برای پالیش، به نگهداری فرد، رژیم غذایی و رعایت بهداشت آن بستگی دارد.⁣
برای برخی افراد حتی در فاصله های یکساله هم نیاز به پالیش ندارد.⁣
یکی از عواملی که باعث پریدن کامپوزیتها میشود شکستن تخمه هست. اما خبر خوب این است که کامپوزیتها قابل انجام مجدد هستند و در نتیجه با اینکه عمری حدود چهار الی پنج سال دارند، درمان مناسبی میباشند.⁣

مراحل درمان کامپوزیت ونیر

در ابتدا دندان  ها به طور کامل تمیز می شوند تا سطح تمیز و بدون جرم برای قرار دادن کامپوزیت دندان آماده شود. اینکار برای لمینت دندان نیز انجام می شود. لمینت سرامیکی مانند کامپوزیت ونیر برای زیبایی دندان ها استفاده می شود.

سپس دندان ها کاملا خشک و تمیز شده به طوری که هیچ گونه رطوبت ، خون و بزاق بر روی دندان وجود نداشته باشد.

در مرحله بعدی با کمک مواد اسیدی سطح جلوی دندان را متخلخل کرده با این کار، سطح دندان برای قرار دادن کامپوزیت مناسب سازی می شود. این کار در چسبیدن ونیر کامپوزیت بسیار تاثیر گذار است.

سپس چسب مخصوص بر روی سطح دندان زده می شود و مواد خمیری کامپوزیت به آرامی روی آن قرار داده می شود. برای به دست آمدن نتیجه مطلوب از مقدار مواد کم و زیاد می شود.

در این مرحله دندانپزشک پرتو نوری را با طول موج مخصوص به کامپوزیت ونیر می تاباند ، این نور مواد را فعال و سخت می کند.

در پایان با پولیش کامپوزیت، فرم دلخواه و مناسب دندان به دست می آید. از معایب کامپوزیت دندان حساسیت ان به تغییر رنگ می باشد.

البته هنر ، دانش ، تجربه و تکنیک متخصص دندانپزشک زیبایی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر زیبایی دندان ها با کمک روش کامپوزیت دندان می باشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۰۲ ، ۱۵:۵۲
sepideh mohammadi