danestanihayemofid

کاربرد اصلی کامپوزیت دندان

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۱۴ ب.ظ

کاربرد اصلی کامپوزیت دندان

کامپوزیت که یک ماده رزینی شفاف است برای تغییر فرم، سایز، رنگ و ... دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ماده خمیری که برای اصلاح طرح لبخند به صورت لایه‌لایه روی دندان قرار می‌گیرد، توسط تاباندن اشعه مخصوص روی دندان‌ها فیکس می‌شود. البته کامپوزیت برای روش‌های درمانی نیز می‌تواند به کار رود و در مواردی که متخصص صلاح بداند به عنوان ماده‌ی پر کننده‌ی دندان‌ها مصرف می‌شود.
کامپوزیت دندان چیست؟
امروزه پیشرفت‌های دندان‌پزشکی به حدی است که می‌توان برای هر مشکلی از جزئی تا وخیم، راه حلی پیدا کرد. کامپوزیت نیز یکی از روش‌های درمانی پر طرفدار است که به خصوص در حوزه زیبایی کاربرد بسیاری دارد.  این ماده از ترکیب متریال‌های متعددی مثل پلاستیک، شیشه، رزین و ... و به حالت شفاف تولید می‌شود و امکان رنگ‌پذیری بالایی دارد.
دندان‌پزشک به کمک ماده خمیری شکل کامپوزیت و بدون نیاز به تراشیدن دندان، می‌تواند به صورت لایه‌لایه نقص‌های دندان شما را کاور کرده و فرم یکنواخت و زیبایی به آن بدهد. این کامپوزیت طوری تولید شده است که هم برای درخشندگی و جذابیت دندان‌های جلو گزینه خوبی باشد و هم اینکه بتواند استحکام و مقاومت کافی برای دندان‌های عقبی را داشته باشد. از این رو اصلاح طرح لبخند با استفاده از کامپوزیت طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است.
 انواع کامپوزیت دندان
این مواد خمیری رزینی بر اساس تعداد و اندازه ذراتشان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. هر کدام از این دسته‌ها برای موارد خاصی به کار می‌روند:
1.    کامپوزیت نوع هیبریدی : برای دندان‌های خلفی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، کامپوزیت هیبریدی گزینه مناسبی است. ذرات به کار رفته برای تولید این کامپوزیت درشت هستند.
2.    کامپوزیت نوع نانوفیلد: این دسته از کامپوزیت‌ها ترکیبی از زیبایی و مقاومت هستند. کامپوزیت نانوفیلد برای ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
3.    کامپوزیت میکروفیلد: این نوع کامپوزیت ذرات یکنواخت‌تر و ریزتری دارند و به دلیل استحکام پایین برای دندان‌های جلو مناسب‌ترند. کامپوزیت میکروفیلد بعد از پالیش سطح درخشان‌تر و براق‌تری را در معرض نمایش قرار می‌دهند. این یکنواخت و درخشانی باعث می‌شود کمتر تحت تاثیر رنگ‌ها و سایر عوامل آسیب‌زا قرار بگیرند و نیاز کمتری به پالیش پیدا کنند.
4.    IPS  ونیرها:  کامپوزیت‌های ای پی اس که حاوی ذرات سرامیکی هستند،  ثبات رنگ و مقاومت بالاتری نسبت به محصولات قبلی کامپوزیت دارند.

کاربرد کامپوزیت دندان
کامپوزیت که عمدتا به منظور زیبایی به کار می‌روند، موارد استفاده متعددی دارند که با توجه به صلاحدید متخصص، دسته خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
•    اصلاح رنگ دندان‌ها و روشن‌تر شدن دندان ۲ الی ۳ درجه
•    کاور کردن نواقص دندان و زیباتر شدن فرم کلی دندان‌ها
•    اصلاح دندان‌های ریز یا میخی شکل به فرم استاندارد و متناسب
•    با کمک کامپوزیت می‌توان فاصله بین دندان‌ها را پر نمود و حالت یک‌دست به آن‌ها داد
•    مواردی که سفیدی قابل انتظار فرد با کمک بلیچینگ برآورده نمی‌شود، کامپوزیت درمان مناسبی است.
•    روی هم افتادگی‌های خفیف دندان را می‌توان در زمان کمتر به جای ارتودنسی با کمک کامپوزیت پوشاند.
•    دندان‌های خرگوشی تا حد زیادی با کامپوزیت قابل اصلاح هستند.
•    زمانی که فک پایین از بالا جلوتر باشد، کامپوزیت کردن فک بالا می‌تواند حالت ظاهری دهان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
•    ترمیم شکستگی‌ها و لب‌پر شدگی‌های دندان با کامپوزیت همرنگ طوری انجام می‌شود که قابل تشخیص نباشد.
به دو دلیل کامپوزیت دندان از لمینت دندان تقاضای بیشتری دارد یکی ارزان تر بودن و دیگری بی نیازی از تراش دندان. پس اگر نمیخواهید دندانتان تراشیده شود و یا هزینه برایتان مهم است کامپوزیت و اگر فقط برایتان زیبایی و ماندگاری مهم است لمینت را انتخاب کنید. البته قبل از این کارها باید مقدماتی هم اگر لازم است انجام دهید مثلا ترمیم و عصب کشی و ارتودنسی و ..

کامپوزیت دندان طبیعی تر به نظر می رسد یا لمینت؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته شده اند که در عین حال که مشابه دندان های طبیعی شما هستند ، مواردی را که می خواهید تصحیح می کنند.

با این حال ، لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد سازنده ی لمینت  نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می دهند. روکش های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می شوند طبیعی به نظر می رسند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۳۱
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی