danestanihayemofid

رنگ گرفتگی کامپوزیت دندان

شنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۵۵ ب.ظ

رنگ گرفتگی کامپوزیت دندان
آیا می‌خواهید از کامپوزیت دندان برای زیبایی بیشتر استفاده کنید و به دنبال راه‌های پیشگیری از تغییر رنگ آن هستید؟ یا اینکه قبلاً این کار را انجام داده‌اید و حالا متوجه رنگ گرفتگی کامپوزیت دندان خود شده‌اید و می‌خواهید بدانید چه عواملی باعث ایجاد چنین معضلی شده‌اند؟
در اینجا باید بگوییم؛ در اغلب موارد ساختار کامپوزیت طوری طراحی‌شده است که به‌خودی‌خود دچار تغییر رنگ نشود، اما عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث زرد شدن کامپوزیت گردد.
1.    یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای حفظ دوام و زیبایی کامپوزیت، رعایت بهداشت دهان و دندان مطابق با توصیه پزشک است. اگر به‌طور روزانه از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه استفاده نکنید، تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها می‌تواند رنگ کامپوزیت را عوض کند.
2.    پولیش نهایی یا دوره‌ای کامپوزیت به میزان مهارت دندان‌پزشک شما بستگی دارد. اگر این فرآیند درست انجام نگیرد، زمینه برای رنگ گرفتگی کامپوزیت دندان فراهم می‌شود.
3.    نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های زیادی هستند که اثر مخربی روی رنگ کامپوزیت دارند. چای، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند باعث ایجاد لک شوند. همین‌طور بهتر است بعد از مصرف میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، گیلاس و ... نیز از مسواک یا دهان‌شویه استفاده کنید.
4.    نیکوتین حاصل از استعمال سیگار و هرگونه دخانیات در طولانی‌مدت باعث تغییر رنگ در ونیرهای کامپوزیت می‌شوند.
5.    با افزایش سن لثه‌ها کم‌کم تحلیل پیدا می‌کنند، این پدیده می‌تواند منجر به ایجاد فضای خالی بین کامپوزیت‌ها و تجمع باکتری و تغییر رنگ شود.
6.    برگشت لثه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب چسب‌های کامپوزیت که آسیب‌پذیرترین قسمت روکش هستند، دچار تغییر شکل و رنگ گرفتگی می‌شوند.
البته علاوه بر این عوامل خارجی، جنس کامپوزیت هم مهم است. انواع مختلفی از این محصول با درصدهای متفاوتی از رزین وجود دارند. برخی افراد برای کاهش قیمت نهایی، ترجیح می‌دهند نوع ارزان و کم کیفیت‌تر آن را انتخاب کنند که طبیعتاً دوام کمتر و رنگ‌پذیری بیشتری دارد.

اثر چای بر کامپوزیت دندان
از آن جایی که چای یکی از نوشیدنی های پر مصرف در برنامه روزانه مردم است؛ به همین دلیل پرسش  راجع به اثر چای بر کامپوزیت دندان  یکی از  پرتکرار ترین سوال ها  از جانب کسانی است که کامپوزیت دندان انجام داده اند و یا قصد انجام آن را دارند. معمولا  دندان پزشک معالج، مراجعین خود را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان از مصرف چای و همینطور دیگر نوشیدنی ها مانند: قهوه یا میوه ها و غذا هایی که دارای رنگ دانه های پررنگ و فراوانی هستند منع می کند. زیرا در ساعات اولیه کامپوزیت دندان، مستعد رنگ پذیری است. البته رنگ پذیری کامپوزیت دندان در طول زمان اجتناب نا پذیر است؛ پس لازم است علاوه بر کاهش اثر چای بر کامپوزیت دندان، برای جلو گیری از تاثیر منفی زود هنگام مواد مشابه بر آن مانند غذا و سیگار و قهوه و ... نیز مواردی را باید رعایت کرد.

برخی عوامل تشدیدکننده تغییر رنگ کامپوزیت

باید در نظر گرفت که خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان، در محیط دهان تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری نیز قرار می گیرد. برخی از این عوامل شامل تغییرات شیمیایی موجود در ماتریکس رزینی و نیز ساختار و ترکیب ماتریکس، اشعه ماراء بنفش ، میزان سطح مشترک فیلر (سطح مشترک فیلر در ماده کامپوزیت از ضعیف ترین نقاط می باشد  که به جذب آب حساسیت بالایی دارد که جذب آب در سطح مشترک فیلر می تواند به ایجاد ترکه ای ریز و ایجاد شکاف بین فیلر-ماتریکس شود که مسیری برای نفوذ رنگ ها به کامپوزیت می باشد و … همچنین عوامل خارجی مثل نوع رژیم غذایی مورد استفاده ، مصرف بیش از حد نوشیدنی های رنگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می تواند سبب تغییر رنگ شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۳
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی