danestanihayemofid

همه نکته هایی که لازم است قبل از لمینت کامپوزیتی دندان بدانید.

مواد کامپوزیت ماده ای هستند که برای زیباکردن دندان ها به کار گرفته می شوند . در بسیاری از موارد کامپوزیت ها بهتر از روکش ها عمل میکنند و بافت لثه ها کمتر آسیب میبنند و بسیار ناچیز و در حد صفر هستند . در نسل جدید کامپوزیت ها برای دندان ها ی کج که قبلا از ارتودنسی باید استفاده میشد، حال با انجام کامپوزیت ونیر حل میشود . انعکاس نور ، رنگ ، و بسیاری موارد دیگر در درمان کامپوزیت و ترمیم زیبایی خیره کننده است .

درمان کامپوزیت دندان به چه شکل صورت میگیرد؟

در روش درمان کامپوزیت دندان با استفاده از کامپوزیت در کلینیک دندانپزشکی در دو جلسه ،حتی کمتر،ترمیم بدفرمی ها شکستگی ها و رنگ بد دندان ها برطرف میشود .

این را بدانید درمان به طور کامل توسط دندانپزشک انجام میگیرد و مانند دیگر درمان ها نیاز به قالب گیری و لابراتوار نخواهد بود .

کامپوزیت ونیر در واقع یک ماده خمیری شکل است که دندانپزشک شما بر روی سطح خارجی دندان میگذارند و پس از قرار گیری روی دندان به آن صیقل میدهند و در نهایت با استفاده از تابش نور مخصوص به سفت شدن کامپوزیت بر روی دندان کمک میکنند و در نهایت شکل دندان به طور شگفت انگیزی تغییر میکند .

برخی بر این باورند که کامپوزیت دندان را بسیار برجسته نشان میدهد.خیر این طور نیست ،ماده کامپوزیت بسیار نازک و ظریف است ولی برای جبران ضخامت آن بر روی دندان ، کمی از لایه بیرونی دندان تراش میخورد .

روش انجام کامپوزیت دندان بسیار محافظ کارانه انجام میشود و با حداقل تراش ممکن یا در بعضی مواقع بدون تراش انجام میگیرد . کسانیکه قصد انجام کار کامپوزیت دندان هستند باید بدانند که این درمان در طی یک جلسه حضور در دندانپزشکی انجام میگیرد . کامپوزیت دندان به راحتی شکسته نمیشود زیرا با کامپوزیت با چسب های مخصوص به سطح دندان باند میشود و استحکام ان را بالا میبر . این به این معنا نیست که کامپوزیت نیاز به مراقبت ندارد!کامپوزیت نیز مانند دندان های طبیعی حتی بیشتر نیاز به مراقبت و نگهداری دارد .

چه کسانی باید کامپوزیت و یا لمینت دندان انجام دهند؟

1- کسانی که دندان های ساییده شده دارند

2- افرادی که عادت بد دهانی مثل دندان قروچه دارند

3- بهداشت دهان و دندانی ضعیف

4- بهم ریختگی های دندانی شدید

 

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض احتمالی حاصل از کامپوزیت دندان شامل افزایش حساسیت در دندانها و مشکل در تنظیم دندانهای جدید شماست که سبب تغییر در اندازه و شکل دندان ها می شود. هر دوی این عوارض معمولا موقتی است. از آنجا که روکشهای کامپوزیت جایگزینی کاملا طبیعی برای دندان ها نیستند ، بازرسی کردن آنها از نزدیک  نیز ممکن است تغییرات جزئی در رنگ آنها را نشان دهد.

در مواردی که برای قرار دادن کامپوزیت دندان تراشیدن مینای دندان لازم باشد ، کامپوزیت ونیر بدون عارضه نیست. در صورت مراقبت ناصحیح در این موارد ممکن است تراشیدن دندان به پوسیدگی دندان منجر شود.

کامپوزیت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که نیاز به مهارت بالای دندانپزشک دارد. زیرا مواد کامپوزیتی همانند روکشهای لمینت دندان در آزمایشگاه ساخته نمی شوند و ساختن آنها روی دندان بیمار و توسط دندانپزشک انجام می شود. بنابراین هنر، مهارت و تجربه ی دندانپزشک در کامپوزیت دندان حرف اول را می زند. کار کردن با مواد کامپوزیتی دشوار است و عدم تجربه و مهارت دندانپزشک ، نارضایتی بیمار را در پی خواهد داشت.

کامپوزیت دندان ممکن است به تورم لثه منجر شود. در صورت بروز التهاب لثه باید سریعا به متخصص دندانپزشک مراجعه شود تا اقدام درمانی مناسب و بهنگام صورت بگیرد.

کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که جنس و رنگ  و میزان استحکام آنها با هم متفاوت است. انتخاب بهترین نوع کامپوزیت دندان در کنار یک دندانپزشک زیبایی متخصص می تواند موفقیت کامپوزیت ونیر را تضمین کند.

کامپوزیت ونیر دارای عوارض کمتری نسبت به روکش های لمینت دندان هستند و به همین ترتیب بیشتر مستعد رنگ آمیزی ، تراشه شدن یا لکه دار شدن به مرور زمان هستند. برای حفظ  زیبایی لبخند با استفاده از روکشهای کامپوزیت ، مراقبت ویژه ای لازم است.

کامپوزیت دندان روشی نسبتاً ارزان و ساده برای اصلاح طرح لبخند هستند و در شرایطی که تحت فشارهای زیادی قرار نگیرند ، کافی هستند. استحکام و مقاومت در برابر سایش این روکش ها محدود است. کامپوزیت دندان برای قرارگرفتن روی دندان،  به حداقل آماده سازی سطح دندان نیاز دارد ، بنابراین یک گزینه محافظه کارانه است ، اما در مقابل در طولانی مدت مستعد خراب شدن، تراش برداشتن و لکه دار شدن است. هزینه ی کامپوزیت در مقابل سایر روشهای دندانپزشکی مانند قیمت ایمپلنت دندان و قیمت لمینت دندان بسیار کمتر است.

اگر ترمیم بسیاری از دندان ها یا قسمت های زیادی از دندان ها مورد نیاز هستند ، پس شاید روکش های لمینت سرامیکی به دلیل خاصیت فیزیکی و نوری و ماندگاری برتر به عنوان جایگزینی بهتر در نظر گرفته شوند.

مشاوره اولیه یک قدم اساسی در مورد دقت لازم برای تعیین این است که آیا کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟ بطور کلی ونیرهای دندان (لمینت و کامپوزیت ) راهی عالی برای بهبود شکل ، اندازه یا تغییر رنگ دندان ها هستند. همچنین می توان از آنها برای اصلاح دندان های کج یا تراشیده و  نیز اصلاح لبخند استفاده کرد.

 

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای ونیرهای دندانی (کامپوزیت یا لمینت) عبارت‌اند از:

این روکش‌ها مقاوم در برابر لکه هستند، بخصوص ونیرهای سرامیکی یا همان لمینت در برابر لکه‌ زدن مقاوم هستند.

آن‌ها از نظر ظاهری و احساس بسیار طبیعی هستند و نمی‌توان آن‌ها را از دندان‌های اصلی تشخیص داد.

به طور کلی، بافت لثه قدرت و تحمل خوبی نسبت به روکش‌ها دارد.

می‌توانید در مورد درجه‌ی رنگ مورد نظر خود تصمیم بگیرید، بنابراین می‌توانید از ونیرها برای روشن‌تر کردن رنگ دندان خود استفاده کنید و باعث افزایش درخشندگی دندان‌ها شوند.

ونیرهای دندانی یک روش محافظه کارانه در بهبود شکل و رنگ دندان‌ها هستند و همانند برخی از روش‌های دیگر دندانپزشکی زیبایی، نیازی به ادامه‌ی درمان به صورت دوره‌ای ندارند و نتایج آن‌ها ماندگار است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۸
sepideh mohammadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی